12.02.2020

Hyvät ulkoilureitit jatkavat pyöräilykautta

Hyvät ja ympäri vuoden kunnossa pidetyt pyöräilyreitit innostavat suomalaisia harrastuksen pariin.

Keski-Savon alueella useimmissa kunnissa voi harrastaa talvipyöräilyä. Työmatkoilla tai vapaa-ajalla tapahtuvan hyötyliikunnan lisäksi pyöräillä voi talvikunnossapidettävillä ulkoilureiteillä. Liikenneturvan tuoreen tutkimuksen mukaan talvipyöräilyä harrastavat huomioivat varusteissaan vuodenajan hyvin.

Pieksämäen Vedenjakaja Reitistö tarjoaa pyöräilymahdollisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Yksi pyöräharrastajista on Riku Kankkunen Pieksämäen Veikot ry:stä, joka toimii myös Vedenjakajan talvireitin ylläpitäjänä. Pituutta reitille kertyy 15 kilometriä.

–Olemme pitäneet Vedenjakajan talvireittiä kunnossa viime talven tapaan. Reitti alkaa Kontiopuistosta ja kiertää Nikkarilan kautta Partaharjuun Ladun Majalle.

Kankkunen kertoo, että pieksämäkeläisiä pyöräilyharrastajia löytyy monista seuroista, kuten Pieksämäen Veikkojen multisportjaoksesta tai Pieksän Ladusta. Kankkusen kokemusten mukaan kaupungissa on suuri joukko pyöräilyharrastajia, jotka eivät kuulu urheiluseuraan, mutta ovat aktiivisia somessa.

–Pyöräharrastajilla on muun muassa oma whats-App -rinki sekä Pieksämäki maastopyöräily - Facebooksivu. Somen välityksellä teemme muun muassa porukan lenkkejä ja jaamme tietoa reittien kunnosta.

Uutta tänä talvena on Vedenjakajan talvireitiltä yhteys Tahinlammelle. Kankkunen kertoo luvanneensa tehdä pyöräilyreitin myös Kukkaro Jotokselle.

–Jos säät sallivat, niin talvella järjestetään maastopyöräkisat talvireitillä, hän selvittää.

Talvireittejä harrastajien
yhteiskäytössä

Joroisissa on tarjolla useita maastopyöräilyalueita ja harrastajia on paljon. Tekninen johtaja Petri Miettinen Joroisten kunnasta kuvailee kuluvaa talvea hankalaksi reittien hoidon kannalta. Pyöräilyyn liittyviä yhteydenottoja ei talven aikana ole kuitenkaan tullut hänen tietoon.

–Lunta on tullut satunnaisesti, mutta jäätikköä on ollut sitten sitäkin enemmän.

Joroisten kunta ylläpitää ympäri vuoden Kotkatharjun ulkoilualueella Kangasvuokon kuiskaus-nimistä reittiä. Miettisen mukaan reitti on suurelta osin yhteiskäytössä Kotkatharjun frisbeegolf-radan kanssa. Kangasvuokon kuiskaus on pituudeltaan 2,5 kilometriä ja sitä pyritään tulevana kesänä jatkamaan siten, että reitin kokonaispituudeksi tulisi 6,5 kilometriä. Tällä hetkellä reitti yhdistyy 7 kilometrin pituiseen Kotkanpolkuun, jolla ei ole talvihoitoa.

–Kangasvuokon kuiskaus -reittiä voivat frisbeegolfareiden lisäksi käyttää vapaasti niin pyöräilijät, kävelijät kuin hiihtäjätkin, hän kertoo.

Punainen takavalo käyttöön
tämän vuoden aikana

Liikenneturva on julkaissut helmikuussa pyöräilykyselyn, joka kertoo talvipyöräilijöiden varustautumisesta kylmään vuodenaikaan sekä turvallisuustekijöistä. Kysely toteutettiin internetkyselynä viime vuoden aikana. Vastaajista 76,5 prosenttia kertoi pyöräilevänsä myös talvisin. Miesten osuus vastaajista oli 61 prosenttia.

Pyöräilykyselystä selviää, että vastaajat varustautuvat talveen asianmukaisesti. Pyöräilykypärä on käytössä neljällä viidestä ja lisäksi lähes puolella on käytössään heijastinliivi tai muu heijastava varuste. Nastarenkaat on käytössä kahdella kolmesta talvipyöräilijöistä. Lähes jokainen kyselyyn vastanneista ilmoitti käyttävänsä etuvaloa aina tai lähes aina pimeään aikaan.

Uusi tieliikennelaki tuo mukanaan muutoksia myös pyöräilijöiden varusteisiin. Punainen takavalo tulee lain voimaan astuttua pakolliseksi varusteeksi pimeään aikaan. Liikenneturvan kyselyn mukaan yli 70 prosenttia talvipyöräilijöistä kertoo käyttävänsä punaista takavaloa jo nyt.

Huomattava määrä kyselyyn vastanneista pyöräilijöistä on joutunut hyvästä varautumisesta huolimatta pyöräilyonnettomuuteen.

Vastaajista 44 prosenttia oli kokenut pyöräilyonnettomuuden viimeisen kolmen vuoden aikana. Syyksi onnettomuudelle nimettiin useimmiten keli tai olosuhde, tai oma arviointi- tai havaintovirhe. Myös toisen tienkäyttäjän tekemä havaintovirhe sekä liian kova vauhti olivat onnettomuuksien kärkisyitä.
Kyselyn avoimissa vastauksissa pyöräilyonnettomuuksien syinä mainittiin talveen liittyviä asioita, kuten lumi jään päällä, polanteet tai jäinen kohta tiessä. Talvikunnossapidon merkitys koettiin tärkeänä asiana. Lähes kaksi kolmesta vastaajista kertoo, että parempi talvikunnossapito pyöräväylillä lisäisi pyöräilyn määrää.

Turvallisen talvipyöräilyn teesit:

• Ennakoi - rauhallinen ajotapa ehkäisee vaaratilanteita – äkilliset ohjausliikkeet voivat viedä pyörän luisuun.
• Käytä kypärää – talvella kaatumisriski on kesää suurempi.
• Valaise oikein – vaaleaa valoa eteenpäin ja punaista taaksepäin. Tarkista myös pyöräsi heijastinten kunto. Heijastimet ja/tai heijastinliivit auttavat polkijaa erottumaan.
• Vaihda nastoihin - nastarenkaat lisäävät myös pyörän pitoa.
• Vaatteet sään mukaan – lämpimät ajohanskat pitävät tanko-otteen kunnossa ja kerrospukeutuminen lisää matkan mukavuutta myös pakkasella.

Liikenneturva

Riika Paukkonen, kuva: Liikenneturva