12.02.2020

Lisää ladattavia autoja

Puhutaanko sähköautojen kohdalla pistoolista kuten polttoaineautoilla?

Ladattavien autojen tuotantomäärien oletetaan kasvavan lähitulevaisuudessa, tähän liittyy autovalmistajia ohjaaja CO2-raja. Sähköautojen käytön lisääntyessä, millainen tilanne on latauspisteiden osalta? Lataushybridien käyttäjät ovat ladanneet autoja jonkin verran lämmityspistokkeiden kautta. Sähköautoilun tukemiseksi tarvitaan riittävää ja toimivaa latausjärjestelmää. Vuoteen 2021 asti sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada 2000 euroa valtion hankintatukea.

Julkisia latauspisteitä löytyy muun muassa liikenneasemien yhteydestä, kauppojen ja keskustan pysäköinti-alueilta. Suurimmassa osassa maata julkinen latausverkosto on jo varsin kattava. Tärkein latauspaikka on koti, ja on monia toimijoita, joilta voi ostaa sähköauton kotita-lousaseman asennuksineen. Taloyhtiöt voivat hakea tukea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lta.

Latausajan hyödyntäminen
omiin tarpeisiin

Traficomin johtava asiantuntija Outi Ampuja kertoo, että latauspisteiden rakentaminen tapahtuu pääosin markkinavetoisesti ja eri toimijoita on runsaasti. Toimijoita löytyy ostoskeskuksista, sähköfirmoista ja lataukseen keskittyvistä firmoista. Näiden vastuulla on myös ylläpito, toimivuus ja tiedottaminen.

Eri automalleissa latauspistoke sijaitsee eri puolilla autoa ja auton parkkeeraamisasento voi täten vaihdella. Pian uudistuvan tieliikennelain mukaan sähköauton saa parkkeerata latauspisteelle niinsanotusti väärin päin eli esimerkiksi kadun varteen vastoin ajosuuntaa, tämä laki ei kuitenkaan ole vielä voimassa.

–Parkkeeraaminen menee samalla tavoin kuin tavallinenkin pysäköinti. Jos latausta on kovasti rajoitettu, jossain vaiheessa tulee raja vastaan, onko kyseessä julkinen piste, kommentoi Traficomin johtava asiantuntija Aki Tilli.

Latauspisteen omistaja päättää hinnan lataukselle ja parkkialueiden maksu vaihtelee myös alueen mukaan. Maksullisen pysäköinnin alueella parkkimaksu sisältyy yleensä latauksen hintaan, tämäkin riippuu kuitenkin toimijasta. Pieksämäellä kauppojen yhteydessä olevista pisteistä ja rahastuksesta huolehtivat kyseiset kaupat. Leppävirran ja Varkauden latauspisteet toimivat kunnan ja kaupungin järjestäminä yhteistyössä Väre Oy:n kanssa. Joroisissa järjestelmää ylläpitää liikenneasema.

Liikenneväylien varrella liikenneasemien yhteydessä olevat latauspisteet mahdollistavat pitkiä ajomatkoja ja parkkiajan hyödyntämisen lataukseen. Samalla voi hoitaa vaikka omia ruokailuja ja muita asioita. Kaupungissa kauppareissun ajan latautuva auto toimii taas kaupunkilaisen käytössä. Taloyhtiöiden hankkiessa latauslaitteita osakkaita voidaan laskuttaa käytön mukaan.

Ajamisen kustannukset
tuovat säästöä

Latausaika vaihtelee ja riippuu autosta ja sen akusta, latauspisteen tehosta ja –paikasta. Tilli arvelee julkisten latauspisteiden keskiarvoksi tunnin, joskin toisinaan latausaika voi olla vain noin 15 minuuttia. Kävijämääristä ei Traficomilla ole arvioita, tällä hetkellä latauspisteillä näyttäisi olevan hyvin tilaa.

–Omasta autosta tai latauspisteestä pitäisi löytyä tarvittavat latauspiuhat ja auton ohjekirjasta löytyy tieto, minkälaisen standardin mukainen latauslaitteisto autoon sopii. Ohjeita noudattamalla lataus on turvallista. Se, että useilla lataustoimijoilla on erilaisia maksutapoja ja -järjestelmiä, kannattaa huomioida. Alan toimijoilla on omia karttoja latauspisteistä, joista yksi esimerkki on Sähköautoilijat ry:n latauskartta (https://latauskartta.fi/).

Autonvalmistajia ohjaava CO2-rajan seurauksena ladattavien autojen tuotantomäärien odotetaan moninkertaistuvan tähän astisesta. Vuoteen 2021 asti uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikainen vuokraaja voi saada 2 000 euroa valtion hankintatukea. Traficomilla on huomattu, että erityisesti viime kuukausina hankintatukea on haettu aiempaa vilkkaammin. Uusien sähköautojen hankintahinnat ovat laskeneet jonkin verran, vaikka autojen hinnat lähtevätkin yhä 20 000 eurosta ylöspäin. Säästöä syntyy kuitenkin auton käytöstä. Ampuja kertoo, että karkea arvio pelkän ajamisen hinnaksi sähköautolla tekee noin kaksi euroa sadalle kilometrille.

–Lataushybridejä ja sähköautoja voi ladata tavallisesta pistorasiastakin, kunhan johto ja pistorasia ovat hyvässä kunnossa ja joko lataus ei kestä tuntitolkulla tai latausjohdossa on lämpösulake. Toki turvallisinta ja tehokkainta on käyttää kokonaan asiaan tarkoitettua latauspistettä.

Sähköautojen latauspisteet

• Joroinen:
Jari-Pekan liikenneasema
• Leppävirta:
Kievarinkatu, Osuuspankin edusta
K-Supermarket, Leppävirran pysäköintihalli
Hotelli Vesileppis, pysäköintialue
Leppäkertun koulun pysäköintialue
• Pieksämäki:
Äijäpark
Prisma
• Varkaus:
Pirnankadun pysäköintialue
Längmaninkadun pysäköintialue
Tiedot: Kuntien ja kaupunkien tekniset toimet

Tiina Kontro-Heiskanen, kuva: Traficom