Parturi-kampaajaksi oppisopimuksella

Merkonomi Tanja Ruippo kouluttautuu parturi-kampaamo Picassossa hiusalan ammattilaiseksi. Näin harrastuksesta on tulossa hänelle uusi ammatti.

Tanjan hiustenleikkaus kavereille lähti käyntiin siitä, kun pikkuveli hieman koetteli saksien terävyyttä hiuksiinsa. Tanjan oli pelastettava tilanne ja leikattava veljen hiukset uuteen malliin. Ilmiselvästi hiusmalli oli hyvä, koska pikkuhiljaa yksi jos toinenkin kaveri pyysi leikkaamaan, värjäämään tai tekemään kampauksia.

Värikuppien pesua ja
lattioiden siistimistä

–Istuskelin jo yläasteaikana koulun jälkeen paljon Picasossa ja pesin aikani kuluksi värjäyskuppeja sekä lakaisin lattialta hiuspätkiä, kertoo Tanja värjäten samalla asiakkaan hiuksia.
–Katselin monet kerrat kuinka yrittäjä Minna Matilainen ja serkkuni, joka oli myös Picassossa töissä, leikkasivat ja käsittelivät hiuksia. Myöhemmin, leikatessani kavereideni hiuksia, muistelin näkemääni leikkausjärjestystä ja -tekniikkaa. Opin paljon seuraamalla sivusta. Toki katselin myös esimerkiksi youtubesta opetusvideoita, hän jatkaa.
Tanja valmistui kymmenen vuotta sitten merkonomiksi ja on ollut erilaisissa asiakaspalvelutöissä siitä lähtien. Monet hänen kavereistaan olivat jo ehdotelleet, eikö hänen kannattaisi opiskella parturi-kampaajaksi. Tänä vuonna ajatus oli kypsynyt myös Tanjan ajatuksissa ja hän pyrki parturi-kampaajakoulutukseen. Tanja oli miettinyt oppisopimustakin, mutta sitä kautta ainakin Varkaudessa on ollut hankala päästä alalle.

Oppisopimukseen
vaaditaan aikaa ja rahaa

–Monelle yrittäjälle on rahakysymys ottaa yritykseensä oppisopimuskoulutettava. Yhden ammattitaitoisen henkilön aika menee opettamisessa ja se on taas poissa varsinaisesta asiakastyöstä, selventää yrittäjä Minna Matilainen Picassosta.
Minna kertoo itsekin tulleensa alalle oppisopimuksen kautta 1980-luvun loppupuolella, mutta hänen mukaansa TE-keskuksen vaatimukset ovat tiukentuneet vuosien saatossa.
Palkkatukea Minna ei tässä tapauksessa yrittäjänä saa, koska Tanjalla on jo aiempi ammatti, eikä hän ollut pitkäaikaistyötön. Sen sijaan yrittäjä saa koulutuskorvausta, jonka tarkoituksena on parantaa työnantajan mahdollisuuksia järjestää työntekijöilleen ammatillista osaamista kehittävää koulutusta.
Tanja sai opiskelupaikan Kuopiosta parturi-kampaajalinjalta tänä syksynä. Hän kuitenkin vaihtoi koulunpenkin oppisopimukseen saatuaan tiedon mahdollisuudesta aloittaa oppisopimuksella Picassossa. Näin häneltä puolittui opiskeluaika kolmesta puoleentoista vuoteen.
Tietopuolinen opetus käydään ammatillisessa oppilaitoksessa, jonka Tanja käy Varkaudessa. Merkonomin koulutuksesta hän saa hyväkseen yleisopintoja, mutta esimerkiksi englanninkielestä hän opiskelee ammattisanaston.

Taitavasta tekijästä
hiotaan ammattilainen

–En miettinyt kuin yhden yön siitä, kun Tanja kävi luonani ja esitteli kansion, jossa hänellä oli valokuvattuna tekemiään kampauksia, värjäyksiä ja leikkauksia. Tiesin, että voisin palkata hänet heti varsinaiseen työhön, innostuu Minna kehumaan Tanjaa.
Tanja tekee myös meikkauksia ja häneltä onnistuu hää-, pikkujoulu- ja muu juhlameikkaus kampauksien ohella. Permanentin teko on vielä kuitenkin taito, jota hänen täytyy kehittää. Niksejä Tanja on saanut tämän syyskuun aikana, jonka hän on ollut Picassossa muun muassa pyörteiden leikkaamiseen ja eri hiusmallien laskeutumiseen sekä joihinkin värivalintoihin. Värjäystekniikan Tanja oli luonnostaan itseoppinut oikein. Tanjan hinnat ovat opiskelijahintoja ja Minna tarkistaa aina työn ja tarvittaessa antaa opastusta sekä neuvoja.
–Paras palaute on ollut, kun asiakas kertoi, ettei ole ollut viiteen vuoteen näin tyytyväinen hiuksiinsa, Tanja mainitsee ja jatkaa hymyilevän koululaisen hiusten letitystä.

Teksti ja kuva: Irene Laitinen

TanjaR.jpg

Tanja esittelee asiakkaalle lopputuloksen.