Uusia tuulia Pieksän Kirjassa

Rovaniemellä syntynyt, välillä Helsingissä asunut Juha Simonaho lähti kokeilemaan jotain aivan uutta, osti yrityksen ja päätyi Pieksämäelle kirjakauppiaaksi Pieksän Kirjaan. Aiempi kokemus kirjastoalasta ja kiinnostus kulttuuria kohtaan saivat hänet aloittamaan kauppiaana.
–Ovathan nämä pari viimeistä kuukautta olleet työntäyteisiä ja paljon uutta on saanut opetella, mutta koen kyllä viihtyväni Pieksämäellä erittäin hyvin, Simonaho kertoo.

Kirjat ja kulttuuri
kiehtovat

Simonaho viihtyy itsekin kirjojen parissa.
–Tällä hetkellä kiireiden vuoksi lukeminen on ollut valitettavasti hieman vähäisempää kuin yleensä, mutta aina minulla on joku kirja kesken iltalukemisena. Tällä hetkellä luen salapoliisiromaania.
Kirjallisuuden ala on tällä hetkellä suuressa murroksessa ja kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovempaa kuin koskaan ennen. Simonaho kuitenkin ottaa haasteen vastaan ja uskoo perinteisen kirjan pitävän asemansa, sillä sähköinen materiaali ei korvaa tunnetta, joka tulee kirjan lukemisesta.
–Juuri tätä tunnelmaa haluan painottaa nyt myös yrittäjänä. Jokainen asiakas on meille tervetullut, jokainen asiakas palvellaan yksilöllisesti ja jokaiselle etsitään juuri hänen tarpeitaan vastaava kirja tai muu tuote. Meillä on niin laaja valikoima, että varmasti jokaiselle löytyy jotain.
Kirjoja Pieksän Kirjassa tosiaan riittää. Herra Hakkarainen seikkailee lastenkirjoissa, jännitys tiivistyy dekkareissa ja herkulliset leivokset valmistuvat tunnettujen kondiittorien taitavissa käsissä. Kaikelle tälle on oma kohderyhmänsä ja yrittäjänä Simonaho haluaa vastata kunkin asiakkaan tarpeisiin.
–Paljonhan meillä on myös toimistotarvikkeita ja niiden opettelussa meneekin oma aikansa. Onneksi kaiken voi oppia ajan kanssa. Olenkin erityisen kiitollinen aikaisemmille yrittäjille Maija ja Sulo Rautiaiselle, sillä he ovat siirtäneet ja tulevat vielä siirtämään suuren määrän kirja-alan tietotaitoa minulle.
Väistyvän kauppiaan Maija Rautiaisen pääasialliset terveiset uudelle yrittäjälle ovat hyvin myönteisiä.
–Sinnikkyyttä tarvitaan ja jokainen asiakas kohdataan ja palvellaan henkilökohtaisesti. Sillä pääsee jo pitkälle. Asiakkaalle aidosti läsnäoleminen on ollut meille aina tärkeää ja uskon, että Juha omalta osaltaan jatkaa samalla linjalla, Rautiainen kertoo hymyillen.
28 vuotta Pieksän Kirjan tiskin takana ovat olleet varmasti täynnä monenlaisia kokemuksia ja välillä työpäivät ovat venyneet kovin pitkiksi.
–Johan tämä kauppa on meillä ollut 28 vuotta ja 50:n vuoden työuralla on kohdannut vaikka mitä. Nyt on aika siirtyä eteenpäin ja miettiä, mitä sitä nyt sitten tekisi, hän naurahtaa.

Tulevaisuus
näyttäytyy valoisana

Simonahoa kiehtoo yrittäjyydessä mahdollisuus yhdistää intohimo kulttuuriin ja liiketoiminta yhdessä soljuvaksi tiiviiksi paketiksi.
–Olen tosiaan nauttinut tästä. Tässä työssä pystyn pysyttelemään kulttuurin aallonharjalla ja toteuttamaan luovuuttani. Toki aina on myös suunnitelmia tulevaisuudelle ja kyllähän tässä lähdetään esimerkiksi sähköistä näkyvyyttä parantamaan entisestään.
Simonaho kertoo myös pohtivansa erilaisten tilaisuuksien järjestämistä jatkossa, mutta on toistaiseksi vaitonainen tilaisuuksien tarkasta sisällöstä. Ehkä kuulemme tästä vielä lisää myöhemmin?
–Toivon, että jokainen asiakas uskaltaa astua rohkeasti ovesta sisään ja löytää etsimänsä jatkossakin. Joihinkin vakioasiakkaisiin olen jo päässyt tutustumaan ja uudet asiakkaat otetaan lämmöllä vastaan, tervetuloa meille ostoksille.

Teksti ja kuva: Laura Parkkonen

Pieksankirja.jpg

Väistyvä kauppias Maija Rautiainen ja uusi kauppias Juha Simonaho työskentelevät yhdessä vuoden loppuun saakka. Käsissään heillä on yhdet tämän hetken suosikkikirjoista.