Uutuus muistomerkit yksinoikeudella Kukka- ja hautauspalvelu Tarja Ursinilta

Kukka- ja hautauspalvelu Tarja Ursin on Varkaudessa toimiva hautauspalvelujen vankka ammattilainen, jonka lisäksi myymälässä on kukkamyyntiä. Keväällä ajankohtainen muistomerkkivalikoima on täydentynyt MemoryMet -tuotteilla.

Hautamuistomerkkien valikoima on vuosikymmenten myötä vakiintunut ja niiden käyttö on hautausmailla seurakuntien hyvin tarkoin sääntelemää. Metalli on ollut materiaalina aiemminkin tunnettu, mutta MemoryMet -tuotteet vievät muistomerkit uuteen aikaan. Moduulirakenteinen tuote valmistetaan kotimaisesta metallista, jota voidaan muokata yksinkertaisen kauniista levymateriaalista aina takorautaiseen taiteeseen saakka. Tekstit ja erilaiset kuviot, kuten ristit, toteutetaan laserleikkauksella ja -merkkauksella.
–Toteutimme kolme vuotta sitten markkinatutkimuksen ja aloimme rakentaa jälleenmyyntiverkostoa. Tällä hetkellä MemoryMet -muistomerkkejä on neljällätoista jälleenmyyjällä, ympäri Suomen, yrittäjä Mika Frilander kuvailee.

Muuunneltavuus luo mahdollisuuksia
persoonalliseen toteutukseen

Kukka- ja hautauspalvelu Tarja Ursinin liikkeenharjoittaja, floristi Tarja Ursin vieraili keväällä seurakuntapuutarhuri Seija Kotilaisen kanssa MemoryMet:n tehtaalla Pieksämäellä. Vuonna 2011 perustetun yrityksen taustalta löytyy kolme pieksämäkeläistä yrittäjää ja tuotantotiloissa valmistuu erilaisia metallituotteita sekä modernilla lasertekniikalla, että perinteisillä takomenetelmillä ahjoineen. Tiloissa tehdään lisäksi tuotteiden suunnittelutyötä.

–Uudenlainen muistomerkki on otettu Varkauden seurakunnalla hyvin vastaan. Meitä molempia kiinnosti nähdä, miten tuotteita valmistetaan, Ursin kertoo.

MemoryMet -muistomerkki rakentuu teräksestä valmistetusta takalevystä, joka on maalattavissa sekä etulevystä, johon voidaan toteuttaa asiakkaan valitsemia tekstejä ja kuvia. Frilanderin mukaan käytössä olevat maalit ovat ulkotestattuja ja tunnettuja kestävyydestään muun muassa Ruukin kattotuotteissa. Luontoon sopivia värisävyjä on tällä hetkellä 12 ja myös erilaisia siluetteja sekä kokovaihtoehtoja useita. Muistomerkit voidaan luoda hyvin persoonalliseksi, esimerkiksi ammatin tai tärkeän harrastuksen mukaan. Asennus on perinteiseen kivimuistomerkkiin verrattuna helpompaa ja pienemmän MemoryMet -muistomerkin siirtäminen onnistuu kahden työmiehen voimin, nosturiautoja apuun ei tarvita.
–Muistomerkki kiinnitetään maahan noin puolen metrin pituisilla rautatangoilla, eivätkä routavauriot vahingoita kiinnitystä, Frilander tietää.

Kukka- ja hautauspalvelu Tarja Ursin on ottanut uudet muistomerkit valikoimiinsa tammikuussa, yksinoikeudella Varkaudessa. Muunneltavuutensa lisäksi muistomerkin etuna on tuotteen kilpailukykyinen hinta.
–Hinnoittelu on esimerkiksi kivimuistomerkkeihin verrattuna maltillinen ja tilatun tuotteen muokkaaminen edullista, Frilander selvittää.

Ursin pitää tuotetta tervetulleena uutuutena myynnissä jo olevien muistomerkkien joukkoon. Hän kertookin saaneensa uusia ideoita vieraillessaan Pieksämäen tehtaalla. Ursinin mukaan muistomerkkiä suunniteltaessa voi hyödyntää myös vanhaa kiveä tai uudistaa sen lisäämällä metallisen levyn.
–MemoryMet -muistokivi näyttää eri ympäristöissä ja vuodenaikoina aina eri näköiseltä.

Teksti ja kuva: Riika Paukkonen

tarjaursin.jpg

Tarja Ursin ja Mika Frilander esittelevät MemoryMet -hautamuistomerkkiä.