Tyyskänhovi avasi ovensa

Tim Ruususen haaveena on ollut jo nuoresta omistaa oma ravintola ja nyt aika oli kypsä toteuttaa tämä haave.

–Meillä on ollut pitopalvelua alihankintana jo aiemminkin, mutta jatkossa voimme tarjota sitä itse. Haasteena voi olla aluksi saada asiakkaat kiinnostumaan tarjonnastamme, mutta uskon näin käyvän laadukkaan tarjonnan ja osaamisen kautta. Ravintolan sijainti on mitä mainioin ja miljöö todella kaunis. Lisäksi Varkaudessa on kysyntää hyvälle ruokaravintolalle. Tässä on paljon mahdollisuuksia, Ruuskanen pohtii esitellen samalla ravintolan keittiöstä vastaavan keittiömestarin Jari Juutisen.

Kokemusta keittiöön

Keittiömestari Jari Juutisella on takanaan monipuolinen työsarka aina fine dinigistä lounasravintolaan. Hän on päässyt valmistamaan ruokaa muun ravintolahenkilökunnan kanssa muun muassa rockyhtye The Rolling Stonesille, presidentti Tarja Haloselle sekä eri ministereille.

–Rolling Stones esiintyi Suomessa 1990-luvun loppupuolella ja saimme tilaisuuden järjestää heille ruokailun. Ravintola oli tuolloin luonnollisesti suljettu muilta asiakkailta. Presidentille olin taas valmistamassa ateriaa vuonna 2015 Ypäjällä, Juutinen muistelee.

Juutilainen on työskennellyt myös ulkomailla, mutta suurimman työsarkansa hän on tehnyt kuitenkin Suomessa.

–Viimeiset puolitoista vuotta työskentelin Spa Runnin kylpylässä keittiöpäällikkönä. Jyväskylä ja Helsinkikin ovat tulleet tutuiksi. Molemmilla paikkakunnilla tein töitä kymmenisen vuotta. Lisäksi kävin pienen hetken Lapissakin. Nyt ajattelin pitää kesäsapattia, mutta sitten näinkin työpaikkailmoituksen, jossa Varkauteen etsittiin keittiömestaria. Tässä sitä nyt ollaan, keittiömestari naurahtaa.

Ravintola upeassa miljöössä

Tyyskänhovissa tarjotaan elokuun alusta lounasta arkipäivisin ympäri vuoden. Lisäksi ravintolassa voi järjestää erilaisia tilaisuuksia ja juhlia pitopalveluineen. Kysynnän mukaan jatkossa voi viikonloppuisin olla tarjolla brunssiakin.

–Tarkoituksemme on käyttää lähialueiden tuottajien raaka-aineita ja tuotteita niin paljon kuin se on mahdollista. Kartoitamme myös kuinka voisimme hyödyntää parhaiten lähituotteita ja esimerkiksi kalaa ympäri vuoden ruuissamme. Eri tilaisuuksiin meiltä löytyy jo runko, mutta järjestämme menyyn mielellämme myös asiakkaan mieltymyksen mukaisesti. Tarjoamme rustiikkia ruokaa juhlavasti, Juutinen toteaa.

Ruusunen kertoo, että heillä on jo heinäkuussa ollut muutama syntymäpäivätilaisuus ja ravintolaa pidetään auki erilaisten tapahtumien aikana, kuten elokuussa Sampea Sampanjaa -tapahtuman yh-teydessä ja Dekkarit Festivaali -viikonloppuna heinäkuun lopussa. Tarjolla on brunssia, à la cartea ja bistrotyylistä pikkupurtavaa.

–Tyyskänhoviin voi tulla nauttimaan vaikka lasillisen viiniä tai Tyyskän omaa kuusenkerkkäkuohuviiniä, jota saa myös alkoholittomana, Ruuskanen sanoo.

Lieneeköhän totta vai tarua, että Tyyskänhovista voisi ostaa ”pimeän” pullon Dekkari Festivaali viikonloppuna vilttihattuiselta mieheltä, mikäli osaa esittää oikean kysymyksen oikealle henkilölle. Yhtä kaikki, nykyiset Tyyskänhovilaiset toivottavat asiakkaat tervetulleiksi nauttimaan hyvästä ruoasta ja juomasta hienossa miljöössä.

Teksti ja kuva: Irene Laitinen

Tyyskanhovi.jpg

Keittiömestari Jari Juutinen (vas.) ja toimitusjohtaja Tim Ruusunen toivottavat asiakkaat tervetulleiksi uudistuneeseen Tyyskänhoviin.