Lounaslista asiakkaiden toiveiden mukaan

Lounasravintolan tuore yrittäjä Saija Ihalainen kertoo olleensa töissä ravintolassa sen alkumetreiltä asti. Kokkimestari avasi ovensa kolme vuotta sitten ja tänä keväänä hän siirtyi ravintolan yrittäjäksi.

–Työnkuvani ei muuttunut juurikaan yrittäjäksi ryhtyessäni. Entisten töiden lisäksi tulivat tietysti taloushallintoon liittyvät työt, mutta niissä minua ovat opastaneet niin tilitoimisto kuin pankkikin. Myös Wäläkkyltä on tullut vastaukset kysymykseen kuin kysymykseen. Olen todella tyytyväinen, kiittelee Ihalainen saamimistaan neuvoista.

Ihalainen valmistui catering-alalta vuonna 2004 ja vuonna 2011 hän suoritti ravintolakokin ammattitutkinnon. Tämän vuoden alusta Ihalainen kävi lisäksi yrittäjäkurssin. Työkokemusta alalta on tämän jälkeen kertynyt usean vuoden ajalta. Viimeisempänä yhdeksän vuoden pesti varkautelaisessa ravintolassa.

Pintaremonttia ja
itsevalmistettua ruokaa

–Ryhtyessäni vetämään ravintolaa siihen tehtiin pintaremonttia. Seinät on maalattu ja palvelu- ja tarjoilutiskit ovat uusittu. Kahvilassa tarjottiin ennen raakapakasteita, mutta nyt leivon makeat ja suolaiset tarjottavat itse. Jauhelihapihvit tulivat niinikään ennen valmiina, mutta olen alkanut valmistamaan niitäkin itse, Ihalainen kertoo.
Ravintola avaa ovensa aamuisin jo kello 7.45 kahvilapalveluilla, jolloin tarjolla on kotona leivottua makeaa ja suolaista aamupalaa. Uutuutena aamupalapöytään tulivat keväällä paniinit ja niitä saa myös koko liikkeen aukioloajan.

–Toiminnan vilkastuttua olen tehnyt paperityöt kotona, jotka aiemmin tein työni lomassa. Tällä hetkellä minulla ei ole muita työntekijöitä. Keväällä apunani oli harjoittelija parina päivänä viikossa, jolloin oma työsarkani hieman keventyi. Yrittäjyys on unelmieni täyttymys ja pidän kovasti työstäni, Ihalainen toteaa.

Ihalaisen mukaan voileipä- ja täytekakkujen kysyntä on lisääntynyt.

–Lisäksi olen alkanut valmistamaan kevyttä ruokaa illanistujaisiin. Minulla on myös monen vuoden kokemus pitopalvelun järjestämisestä, kuten hautajaisiin sekä rippi- ja ylioppilasjuhliin. Voin räätälöidä pitopalvelua asiakkaan toiveiden mukaan nopeallakin aikataululla, Ihalainen lupaa.

Lounas asiakkaiden
toiveiden mukaan

Lounaalla on tarjolla päivittäin itse valmistama mallasleipä ja ruoat sekä monipuolinen salaattipöytä. Viikon lounaslista koostuu paljolti asiakkaiden toiveista.
–Syömässä käy paljon vakioporukkaa ja heitä vartenhan minä olen täällä, mutta aina uudet asiakkaat ovat tervetulleita joukkoon. Reilunkokoisen lounaan voi myös käydä hakemassa mukaan, kuten myös paniinit sekä kaikki leipomani tuotteet ja kahvinkin. Varsinaista kuljetuspalvelua minulla ei ole, mutta lounaan vieminen talon ulkopuolelle esimerkiksi kymmenelle henkilölle onnistuu etukäteen sovittaessa, Ihalainen tiedottaa.

Ravintolan asiakkaista suurin osa on työelämässä olevia, mutta eläkeläisetkin ovat löytäneet paikan.

–Meillä otetaan vastaan palveluseteleitä ja seteleiden omistajille lounastaminen on edullisempaa. Annamme kyllä ilman seteleitäkin eläkeläisille 10 prosentin alennuksen lounaasta ja yrityksille pystymme tekemään kilpailukykyisen lounassopimuksen.

Ravintolalla on 48-paikkainen sali ja kymmenen hengen kabinetti. Molempia voi vuokrata erilaisiin tilaisuuksiin.

–Kabinettiin voi tulla kokoustamaan jo päivälläkin, mutta salia vuokraan iltapäivästä ravintolan varsinaisen sulkeutumisajan ulkopuolella ja viikonloppuisin, Ihalainen tarkentaa.

Saija Ihalainen iloitsee siitä, että yrittäjänä toimisessa kiitos tulee suoraan tehdystä työstä.

–Se on erittäin palkitsevaa. Toki myös negatiivinen palaute on osattava ottaa vastaan positiivisesti, hyväntuulinen yrittäjä toteaa hymyillen.

Teksti ja kuva: Irene Laitinen

Kokkimestari.jpg

–Itse tehdyt jauhelihapihvit maistuvat aina, Saija Ihalainen iloitsee.