Palveleva Laukkujen ja Nahkatavaroiden erikoisliike - Ammattitaito suvun perintönä

SLN Nahkatavara Oy:n toimitusjohtaja Pertti Tolvanen selventää, että SLN lyhenne tulee yrityksen nimeen Savonlinnan lyhenteestä.

–Isäni toimi alkujaan 1940-luvulla rukkasentekijänä, markkinakauppiaana sekä laukunvalmistajana. 50-luvun puolen välin jälkeen vanhempani perustivat sitten Savonlinnan Nahkatavaran. Yrityksen nimi lyhennettiin myöhemmin SLN:ksi. Matka- ja nahkalaukkuja valmistavan tehtaan he perustivat 1960-luvun alkupuolella ja tehdas toimi 1970-luvun loppupuolelle. Itse tulin toimintaan mukaan 1976 opintojeni päätyttyä, jolloin yrityksellä oli vielä omaa laukkujen valmistusta, Tolvanen kertoo.

Osakkaana
Laukkuketjussa

Yksityisten kauppiaiden perustama osuuskunta Laukkuketju perustettiin 1980 ja SNL Nahkatavara on ollut osakkaana lähes sen perustamisesta saakka.

–Osuuskuntaamme kuuluu tällä hetkellä kolmisenkymmentä osakasta. Tämä mahdollistaa osakkaille muun muassa edullisimmat sisäänostohinnat. Käymme yhdessä esimerkiksi ostos- ja tuotesuunnittelumatkoilla ulko-maisilla tehtailla. Jäsenliikkeillä on kaikilla sama mallisto ja mallistolla on kahdeksan kuukauden kierto. Periaate on, että Laukkuketjuun pääsee osakkaaksi yksi osakas per paikkakunta, Helsinki on kuitenkin tässä poikkeus. Toisaalta osakkaalla voi olla useampikin liike samalla paikkakunnalla.

Lähes kaikki jäsenliikkeet ovat periytyneet sukupolvelta toiselle, jolloin ammattitaitokin on siirtynyt ja kehittynyt uuden sukupolven myötä. Jäsenliikkeillä on myös yhteiset verkkosivut.

–Olemme kuin perheyhteisö, Tolvanen toteaa.

Ketjulla on myös oma suojattu laukkumerkki Pigeon. Tolvanen on itse erikoistunut enemmän lompakoiden suunnitteluun ja myymälöistä löytyykin hänen suunnittelemansa Virgo -lompakot.

–Pigeon-laukut ovat laadukkaita, mutta hinnaltaan edullisia. Matkalaukuistamme löytyy myös suojattu merkki Cavalier. Monet myymistämme laukkumerkeistä ovat edullisia, mutta hieman hintavampikin merkki valikoimastamme löytyy, huippulaatuinen Samsonite, Tolvanen esittelee.

Laajentunut
laukkuvalikoima

Laukkuvalikoima on laajentunut vuosien myötä. Valikoimaan ovat tulleet mukaan kangas- ja keinonahkalaukut, myös lompakkopuolelle. Lisäksi matkalaukkuvalikoima on laajentunut. Miehillekin on nykyisin tarjolla rennompia malleja entisten konservatiivisten laukkujen lisäksi.

–Tänä päivänä matkustetaan paljon, joten matkalaukkumyynti onkin meillä kivunnut laukkujen myyneissä kärkeen. Myös käsilaukut ovat varsin kysyttyjä. Aiemmin naiset saattoivat käyttää samaa käsilaukkua vuodesta toiseen. Tänä päivänä he ostavat keskimäärin kaksi tai kolme laukkua vuodessa, Tolvanen tietää.

SNL:n nahkatuotteet ovat ympäristöystävällisesti valmistettua kasviparkittua nahkaa.

–Kehitys on mennyt tässäkin asiassa eteenpäin. Isoisäni parkitsi nahkaa pari viikkoa kasvisliemessä, nyt kasviparkitus tapahtuu vajaassa päivässä. Keinonahkaiset tuotteemme ovat öljypohjaisia, eikä niissäkään ole käytetty myrkkyjä. Mikäli tuote on vedenkestävä, siihen on käytetty muovia, Tolvanen muistuttaa.

SNL Nahkatavaralla ei ole verkkokauppaa ja Tolvasen mielestä se ei oikein sovellukaan alalle.

–Varsinkin matkalaukkujen osalta rahti- ja toimituskulut muodostuisivat korkeiksi, joten perinteisin keinoin on myyntiä ja markkinointia tehty.

Viime vuonna Varkauden toimipisteessä tehtiin remonttia ja myymälä muutettiin Outlet -myymäläksi.

–Ostamme joitakin tuotteita enemmän ja myymme ne eteenpäin hieman pienemmällä katteella. Joskus lähes ostohintaan, Tolvanen kertoo.

Myymälävastaava Riikka Pesosen mielestä liike sopii hyvin Outlet-myymäläksi, sillä asiakkaita pysähtyy ohikulkumatkoilla ostoksille mukavasti.

–Varsinkin kesäkautena matkailijoiden määrä lisääntyy selvästi. Jotkut asiakkaat kertovat myös pysähtyvänsä aina Warkauden Portissa täälläpäin liikkuessaan.

Juhlapäivät
lisäävät kysyntää

–Esimerkiksi isänpäivänä ostetaan hansikkaita, vöitä ja lompakoita. Vastaavasti äitienpäivänä lahjapakettiin löytää tiensä muun muassa lompakot, käsilaukut ja hansikkaat. Yleensäkin merkkipäivänä halutaan muistaa sukulaisia ja tuttavia tuotteillamme, samaa pätee jouluna, Pesonen tietää.

–SNL Nahkatavaran nahkatuotteiden valikoima on laaja ja nuoret sekä lapset on otettu hyvin huomioon, Riikka Pesonen jatkaa ja toivottaakin kaikenikäiset tervetulleiksi ostoksille.

Pertti Tolvanen on tyytyväinen myös myymälän viihtyvyyteen.

–Riikka pitää liikkeen siistinä ja järjestyksessä ja hänen lisäkseen Varkauden myymälässämme työskentelee kaksi myyjää.

Jotain uutta lienee luvassa, sillä Tolvanen on pian lähdössä Malagaan yhdessä yhdentoista muun Laukkuketjun osakkaan kanssa.

Teksti ja kuva: Irene Laitinen

Nahkatavara2.jpg