Kylän kasvot Suomen neljänä vuodenaikana

Harjurannalla Härmäniemessä asuva eläkeläinen Mauri Turunen seisoo satoja vuosia vanhan hongan juurella. Tilan pitkää maataloushistoriaa esittelevän Honkaniemen kotimuseon lisäksi videonauhalle tallentuu tietoa tilan korkeimmalla kohdalla sijaitsevan puun tarinasta.

Pellon laidalla Riika Paukkonen haastattelee Mauri Turusta, voimakkaan syystuulen puhaltaessa ympärillä. Videokuvaaja Timo Heinonen Varkauden Kameraseura ry:stä tarkastaa välillä ääntä, sääolot tuovat haasteita haastattelun tallentamiseen. Kuvausten aikana pellon pitkästä heinikosta erottuu yllättäin metsäkauriita. Kuvaaja zoomaa heti kameran eläimiin. Näin videolle tallentui jälleen yksi kohtaus Harjurannan kylän arkea.

Kolmeosainen hanke nostaa
juhlavuoden esiin

Harjurannan Kyläyhdistys ry:n Yhdessä Harjurannalla 1917-2017 -hankkeen yksi osa on tallentaa 600 asukkaan kylän arkista elämää, kaikkina neljänä vuodenaikana. Kuvaukset käynnistyivät heti hankkeen rahoituksen varmistuttua syksyllä 2016. Valtioneuvoston kanslia on hyväksynyt hankkeen osaksi Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden 2017 ohjelmaa ja rahoitus on tullut Pohjois-Savon liiton lisäksi Varkauden kaupungilta. Mukana tukemassa on myös paikallisia yrittäjiä.

Hankkeen myötä on järjestetty Harjuranta -päivän yhteydessä Muistojeni Harjuranta -näyttely sekä Juhlaseminaari, jossa alueen historialliset sukutilat nostettiin esiin. Paikallishistoria on herättänyt kiinnostusta ja sen tiimoilta järjestettiin jo syksyllä Muistojeni Harjuranta -muisteluhetki sekä uudelleenpainettiin Harjurannan miehet lähti sotaan -julkaisu.

Vuoden aikana
syntyi uutta musiikkia

Yhdessä Harjurannalla -dokumentti on saanut nimensä mukaisesti mukaan laajan ryhmän paikallisia kuvausharrastajia. Video- ja still-kuvaukset on toteutettu yhteistyössä Varkauden Kameraseura ry:n kanssa. Timo Heinosen lisäksi kuvaajina ovat olleet Juhani Valtola ja Heikki Hirvonen. Ilmakuvauksista on vastannut varkautelainen kuvausharrastaja Petteri Vähäkangas. Kertojaäänenä dokumentissa toimii muusikko ja näyttelijä Antti Reini, naapurikylästä Heinävedeltä.

Kylä on saanut dokumentin myötä itselleen ainutlaatuisen musiikin, joka kuvaa alueen maisemia sekä kotiseudun herättämiä tunteita. Musiikista on vastannut harjurantalaisia juuria omaava muusikko Kimmo Pöllänen. Dokumentissa kuullaan kaksi kappaletta, joista toinen on kylän asukkaan Irene Laitisen runon pohjalta sävelletty rap. Musiikki on toteutettu yhteistyössä Kalle Laannon kanssa ja ne on äänitetty varkautelaisella studiolla.

Yhdessä Harjurannalla -dokumentin parissa tehdään parhaillaan lopputöitä, jotka ovat merkittävä, mutta usein katsojalle piiloon jäävä osuus elokuvasta. Editoinnista vastaa Rainy Day Entertainmentin Jere Koistinen, jonka ensimmäinen kokopitkä elokuva Ensitreffit julkaistiin vuonna 2017. Syksyn aikana hän työstää myös uutta draamakomediaa, joka on käsikirjoitus- ja rahoitusvaiheessa, sekä yritysmainosvideoita.

–Harjuranta on minulle tuttu kylä, siellä asuu sukulaisia. Videomateriaali on mielestäni hyvin harjurantamainen ja siitä syntyy sujuva tunnin mittainen dokumentti.

Innostus kotiseudun
kuvaamiseen jatkuu

Kylän asukkaat ovat lähteneet myös hyvin mukaan hankkeeseen. Harjurannan Kyläyhdistys ry:n sihteeri ja hankkeen työryhmän jäsen Tiina Immonen kiitteleekin, kuinka monet asukkaat ovat avanneet ovensa ja kertoneet elämästään.

–On hienoa, että voimme kunnioittaa näin juhlavuotta. Dokumentti on 20 vuoden päästä jo historiaa, odotan mielenkiinnolla, miltä se silloin näyttää, Immonen kuvailee.

Pitkän dokumentin luominen on ollut kaikille työryhmän jäsenille uutta. Tiina Immosen mukaan taustalla on pitänyt tehdä paljon työtä joka ei näy lopputuloksessa, muun muassa hakemus-, lupa- ja sopimusasioiden osalta. Hankkeen myötä hän on innostunut video- ja valokuvaamaan kotiseutua enemmän.

–Vieläkin kun ajelen Harjurannantietä, tulee tunne, että haluaisin mennä kuvaamaan, hän kertoo naurahtaen.

Varkauden Kameraseuran pitkäaikainen jäsen Timo Heinonen kertoo kuvanneensa nuoruudestaan lähtien. Videokuvaus on tullut mukaan viimeisen seitsemän vuoden aikana. Timo Heinosen videoita erilaisilta retkipaikoilta, matkoilta, luonnosta ja Varkauden kaupungista on katsottu Youtube- ja Vimeo -palveluissa vajaat puoli miljoonaa kertaa. Verkossa esillä olevat still-kuvat puolestaan ovat tavoittaneet yli 2 miljoonaa katselukertaa. Hän kertoo kuvaavansa mielellään tavallista elämää ja viime aikoina myös musiikkivideoita sekä konserttitaltiointeja. Nykydokumentointia hän on tehnyt aiemmin yhteistyössä Varkauden Museoiden kanssa.

–Olenkin kaivannut pidempää elokuvaprojektia. Lähden mielelläni mukaan tämänkaltaisiin projekteihin.

Suomalaisuus heijastuu
dokumentin kohtauksista

Varkauden teollisuuskaupungin kupeessa, Saimaan vesistöjen ympäröimänä Harjuranta on eri-ikäisten houkutteleva asuinpaikka. Aktiivisen kyläyhdistyksen järjestämät tapahtumat ovat vakiinnuttaneet paikkansa alueella ja asukkaita aktivoiva toiminta saanut kiitosta. Yhdessä Harjurannalla -dokumentissa esiin nousevat kylän asukkaat, joista jokainen elää omaa elämänvaihettaan. Videolla nähdään muun muassa nuori ratsastaja, joka on luonut perheensä kanssa puitteet harrastukselleen aivan kodin läheisyyteen. Eläkkeellä olevat kertovat kuinka elämä on muuttunut vuosien aikana ja mitä he odottavat tulevaisuudeltaan. Tarinassa nähdään kylän juhlaa aina joululauluista kevääseen ja kesätapahtumiin.

Upeita tarinoita eri puolilta Harjurantaa rytmittävät kauniit maisemakuvaukset eri vuodenaikoina. Kylä nähdään niin ilmasta, vedestä kuin luontopoluilta. Kuvausten aikana useat asukkaat nostivat esiin, mitä hienoja puolia kylässä asumisessa on. Harjurannan Kyläyhdistys ry:n puheenjohtajan Riika Paukkosen mukaan samankaltaisia kokemuksia voi kokea eri puolilla Suomea.

–Harjuranta on mielestäni paras paikka asua ja elää perheen kanssa. Dokumentissa on tavoitettu jotain hyvin suomalaista, johon luultavasti kaikki suomalaiset voivat löytää yhtymäkohtia.

Työryhmän jäsenet ovat olleet suosiolla mukana juhlavuoden hankkeessa. Timo Heinosen mukaan hanke ja juhlavuosi on tuonut mandaattia, jolloin kuvaaminen mielenkiintoisissa paikoissa on ollut helpompaa. Osa jäsenistä on mukana useissa juhlavuoden hankkeissa. Tiina Immonen kertoo ottaneensa osaa lisäksi Yhteiset koukerot -hankkeeseen sekä parhaillaan hän on Kalevala CAL -projektissa. Jere Koistinen puolestaan on täyttänyt Suomi 100 -haasteensa lähtiessään mukaan varkautelaisen triathlonharrastaja Köllikkäukon matkalle Skotlantiin, josta syntyi Journey to Celtman -video.

Yhdessä Harjurannalla -dokumentti ensi-esitetään Varkauden Teatterissa 12. joulukuuta juhlallisin menoin, dokumentissa kuultavan musiikin säestämänä. Kaikki kylän asukkaat on kutsuttu syyskirjeellä mukaan juhlistamaan hankkeen päätöstä. Ensi-iltaa jännityksellä odottava Tiina Immonen kannustaa varaamaan paikat hyvissä ajoin.

–Olemme saaneet runsaasti varauksia heti syyskirjeen jakamisen jälkeen, hän iloitsee.

Yhdessä Harjurannalla -dokumentin ensi-ilta 12. joulukuuta kello 18 Varkauden Teatterissa. Tilaisuus on kaikille avoin, paikkavaraukset: harjurannan.kylayhdistys@gmail.com.

Teksti: Riika Paukkonen, kuva: Juhani Valtola

kotimuseo1.jpg

Mauri Turunen on kertonut Honkaniemen kotimuseolla kokemuksiaan sukutilasta Riika Paukkoselle. Haastattelun tuleville sukupolville tallensi videokuvaaja Timo Heinonen.