Keho tasapainoon vyöhyketerapialla

Mustonen kertoo valmistuneensa kolme vuotta sitten terveyden- ja sairaanhoitajaksi ja lukeneensa jo opiskelujen aikana paljon vyöhyketerapiasta.

–Minua kiinnosti voisiko allergioihini ja astmaani saada apua muualta kuin perinteisestä lääketieteestä. Omat vaivani ovat helpottaneet merkittävästi vyöhyketerapian ja oikean ruokavalion avulla. Lisäksi oma lapseni kärsi koliikkivaivoista ja huomasin hänenkin saavan apua vyöhyketerapiasta. Lopulta päädyin opiskelemaan puoleksitoista vuodeksi vyöhyketerapiaa luonnonlääketieteen koulutuskeskukseen Wateriin Tampereelle.

Mustonen ehti hankkia lähes vuoden työkokemuksen vyöhyketerapeutin työstä ennen yrityksen perustamista.

–Huomasin, että paras lähtökohta tehdä hoitoja oli perustaa yritys, Mustonen sanoo.

Hoidot
rentouttavat

Vyöhyketerapiassa painellaan kehossa sormin tai puikkojen avulla eri heijastepisteitä. Tällöin saadaan aikaan reaktio, jolloin keho alkaa korjaamaan itse itseään.

Mustonen iloitsee siitä, kuinka hyvin yritystoiminta on lähtenyt käyntiin.

–Olen perustanut sivut sosiaaliseen mediaan ja käynyt luennoimassa erilaisissa tilaisuuksissa vyöhyketerapiasta. Teen paljon kotikäyntejä. On esimerkiksi helpompi mennä pienen vauvan kotiin hänen tuttuun ympäristöönsä tai liikuntarajoitteisen kotiin kuin, että he tulisivat yritykseni tiloihin. Monet asiakkaistani tulevat myös vyöhyketerapiaan ihan vain rentoutuakseen. Lisäksi teen intialaista päänhierontaa. Lahjakortteja hoitoihini ostetaan jo jouluksi, Mustonen paljastaa.

Heijastepisteestä saa koko kehon vyöhyketerapiaa aikuisille joko 60 tai 90 minuuttia. Lapsille aika on hieman lyhyempi.

Oikea ruokavalio
osa kehon tasapainoa

Yrityksestä saa myös ruokavalio-opastusta.

–Hoitojen lomassa kerron asiakkaalle ravinnosta, siitä millainen ruokavalio, hivenaineet ja vitamiinit tukisivat esimerkiksi allergikkoa, suolisto-ongelmaista ja kilpirauhasen toimintahäiriöistä kärsiviä. Imettäviä äitejä opastan ruokavaliossa vauvan vyöhyketerapian yhteydessä, Mustonen täsmentää.

Vyöhyketerapiasta on saatu erittäin hyviä hoitotuloksia moniin vaivoihin. Heijastepiste tarjoaa vyöhyketerapiaa pienille vauvoille, joilla on esimerkiksi uni- ja nukahtamisvaikeuksia sekä koliikkivaivoja. Aikuiset voivat hakea apua muun muassa päänsärkyyn, unettomuuteen, vatsa-, tuki- ja liikuntaelinvaivoihin ja erilaisiin kipu- ja jännitystiloihin.

Hoitopalveluja voivat hakea myös raskaana olevat naiset synnytykseen valmistautumiseen sekä henkilöt, jotka haluavat ihan vain rentoutua. Hoidot sopivat myös kaikille, joilla on allergioita ja ihottumia.

–Vyöhyketerapia soveltuu kaiken ikäisille. Nuorin asiakkaani on ollut parin kuukauden ikäinen ja vanhin yli 80 -vuotias. Hoito suunnitellaan yksilöllisesti ottaen huomioon esimerkiksi asiakkaan sairaudet. Kerron mielelläni hoidoistani asiasta kiinnostuneille, Mustonen toteaa.

Kauan tunnettu
hoitomuoto

Vyöhyketerapia on tuhansia vuosia vanha hoitomuoto, jonka juuret löytyvät Kiinasta, Etelä-Amerikasta ja Egyptistä.

–Toivon tietysti, että jonakin päivänä vyöhyketerapia kuuluisi Suomessa julkisen terveydenhuollon piiriin. Sairaanhoitajana minulla on tarkka anatominen kehon toiminnan tuntemus, joka auttaa vyöhyketerapiassa. Hoitotulokset ovat olleet lupaavia ja asiakkaat ovat saaneet apua vaivoihinsa, Mustonen sanoo.

Hoitosarjoja aikuiset tarvitsevat kolmesta viiteen kertaan, jonka jälkeen vyöhyketerapiaa tarvitaan kerran kuukaudessa. Lapsilla hoitosarja on kolme kertaa, joskus jopa yksi käynti saattaa riittää poistamaan vaivan.

–Suurin palkinto työstäni on nähdä, kuinka asiakas alkaa voimaan paremmin, Mustonen iloitsee.

Teksti ja kuva: Irene Laitinen

Heijastepiste.jpg

Vyöhyketerapeutti Anna-Sofia Mustonen iloitsee siitä, kuinka hyvin yritystoiminta on lähtenyt käyntiin.