Juhlavuosi luotiin yhdessä

Suomussalmen kunta Kainuussa on ollut tänä vuonna merkittävässä roolissa. Suomussalmen, Kuusamon ja Taivalkosken kuntien alueella sijaitseva Hossan kansallispuisto vihittiin käyttöön juhlavuoden kunniaksi kesäkuussa. Paikalla oli myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö puolisoineen. Suomussalmen kunnanjohtajan Asta Tolosen mukaan kansallispuisto on ollut paras mahdollinen lahja satavuotiaalle Suomelle. Hän uskoo, että se vahvistaa ihmisen ja luonnon rinnakkaiseloa myös tulevien sukupolvien elämässä.

Suomi 100 -hallituksen jäsenenä toimineelle Toloselle juhlavuosi on huipentumassa itsenäisyyspäivän viettoon. Juhliminen käynnistyi osallistumisella valtakunnalliseen Suomi 100 -juhlaan Oulussa. Itsenäisyyttä juhlitaan Suomussalmella kolmen päivän ajan, muun muassa valaisemalla yksi kunnan keskeisistä rakennuksista sinivalkoisin värein. Tolonen nostaa esiin itsenäisyyspäivän juhlasta Ylä-Kainuun Yrittäjänaisten Rakkaudentunnustus isänmaalle -esityksen, joka on niittänyt mainetta ympäri Suomen.

–Esitys on aivan huikea. Se tuo esiin naisten näkökulmaa sotaan ja maan itsenäisenä säilymiseen, hän kuvailee.

Suomi 100 -hallituksen jäsenet yhteiskunnan eri aloilta

Juhlavuoden valmisteluista ja koordinoinnista on vastannut valtioneuvoston kanslian asettama Suomi 100 -hanke. Valtioneuvoston kansliassa toimivan sihteeristön työtä on ohjannut noin kuukauden välein kokoontunut Suomi 100 -hallitus, johon kuuluu puheenjohtaja ja 11 jäsentä yhteiskunnan eri aloilta. Puheenjohtajana on toiminut pääministerin valtiosihteeri. Suomi 100 -hallituksen tehtäviin on kuulunut juhlavuoden virallisten tapahtumien suunnittelu ja juhlavuoden toimeenpanosta ja ohjauksesta vastaaminen.

Suomi 100 -hallituksen jäseniä ovat olleet: piispa Irja Askola, taiteilija Manuela Bosco, professori Martti Häikiö, johtaja Leif Jakobsson, yliasiamies Mikko Kosonen, muusikko “Paleface” Karri Miettinen, päällikkö Riitta Pihlajamäki, muotoilija, yrittäjä Paola Suhonen, kunnanjohtaja Asta Tolonen, emerituspäätoimittaja, varapuheenjohtaja Janne Virkkunen ja toimitusjohtaja Antti Zitting.

Juhlavuoden vietto käynnistyi vuoden 2017 alussa ja se huipentuu 6. joulukuuta. Näyttäviä avajaisia vietettiin uudenvuodenaattona Helsingissä. Elokuun kolmantena viikonloppuna ympäri maata järjestettiin Sata päivää sataan -tapahtumia. Itsenäisyyspäivän viikkoa vietetään 30.11.-6.12. Avoimeen ohjelmaan liitettiin 5000 erilaista hanketta aina suurilta organisaatioilta yksityishenkilöihin. Suomen itsenäisyyden juhlavuotta on vietetty lisäksi eri puolilla maailmaa. Valtiollisia hankkeita ovat olleet Hossan kansallispuisto sekä Helsingin keskustakirjasto.

Itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi
kaikkien aikojen suurin

Kuntien äänenä Suomi 100 -hallituksessa toiminut Tolonen kertoo saaneensa kutsun hallitukseen vuonna 2013. Hän edustaa samalla myös Pohjois-Suomen ääntä, sillä suuri osa jäsenistä asuu Etelä-Suomessa. Juhlavuoden teema ”yhdessä” on ollut hänen mielessään alusta lähtien.

–Meidän ajatuksiamme kartoitettiin alkuvaiheessa kyselyllä. Kun minun piti kuvailla juhlavuotta yhdellä sanalla, niin jo silloin nostin esiin sanan ”yhdessä”, hän muistelee.

Marraskuun lopussa julkaistun Suomi 100 -seurantatutkimuksen mukaan itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi on noussut kaikkien aikojen suurimmaksi juhla- ja teemavuodeksi Suomessa. Tutkimuksen mukaan 98 prosenttia suomalaisista on tietoisia itsenäisyyden satavuotisjuhlavuodesta ja kokemukset juhlavuodesta ovat olleet myönteisiä. Tolosen mielestä Suomi 100 -hallitus on onnistunut tavoitteissan viestinnässä ja suomalaisten mukaan saamisessa.

–Tiedottamisen onnistumisessa eri puolella maata toimineilla Suomi 100 -koordinaattoreilla on ollut tärkeä merkitys.

Tolonen on ollut positiivisesti yllättynyt, että erityisesti nuoret ovat ottaneet juhlavuoden omakseen. Tutkimuksen mukaan tyytyväisimpiä kokonaisuutena juhlavuoteen ovat olleet 15-25-vuotiaat nuoret.
–Mielestäni se on todella hyvä juttu. Uskon, että sosiaalinen media on tavoittanut hyvin nuoria.

Suunnitteluvaiheessa Tolonen sai myös pohdittavakseen, mikä olisi hänen mielestään pahinta, mitä juhlavuoden ohjelmassa voisi tapahtua. Hän asetti heti alkuvaiheessa toiveeksi, että juhlavuoden tulee näkyä koko maassa, eikä keskittyä vain Etelä-Suomeen.

–En halunnut, että itsenäisyyden juhlavuodesta tulee pienen eliittiryhmän juhla. Juhlavuoden huipennus järjestettiin Ouluhallissa ja sinne saapui osallistujia ympäri Suomen. Se osoitti osaltaan, että tämä on koko maan juhla.

Juhlavuoden aikana rahoitus ja hankkeiden tukeminen on herättänyt ajoittain vilkasta keskustelua. Suomi 100 -hankkeen kokonaisbudjetti on ollut 19 miljoonaa ja se on jaettu neljälle vuodelle. Tolonen tietää, että kun puhutaan rahasta, se nostattaa aina tunteita. Kritiikki on hänen mielestään aina tarpeellista. Tolosen mukaan hankevaroja on jaettu hyvin tasapuolisesti eri tahoille ja kriteerit hankkeille ovat olleet onnistuneet. Hän muistuttaa, että hanke on näkynyt kuudella eri mantereella ja 160:ssä maassa.

Tuloksena on ollut hyvin laaja ohjelmatarjonta, suhteutettuna budjetin määrään. Hän vertaa Suomi 100 -hankkeen budjettia esimerkiksi kolmivuotiseen Taidetestaajat -hankkeeseen, jonka budjettivaraus on tällä hetkellä 20 miljoonaa.

–Jos koko 19 miljoonaa olisi jaettu jokaiselle suomalaiselle, olisi jokainen saanut 3,5 euroa. Mukana on ollut myös 60 yritystä, jotka ovat myyneet hyvälaatuisia tuotteita. Pelkästään tuotteiden arvonlisäverojen kautta valtio saa 19 miljoonaa takaisin.

Juhlavuosi,
yhteinen asia

Tolonen kertoo olevansa tyytyväinen juhlavuoteen ja hänellä on ollut ilo olla mukana sen valmistelussa.

–Olen kokenut, että itsenäisyyden juhlavuosi on koettu yhteiseksi asiaksi.

Lopuksi Tolonen lähettää terveisiä ja vinkkejä itsenäisyyden juhlavuoden viettoon. Hän kannustaa suomalaisia osallistumaan kolmeen valtakunnalliseen tekoon eli kahvittamaan, liputtamaan ja valaisemaan.

–Itsenäisyyspäivän aikaan voi kokoontua vaikka pienellä porukalla ja juoda yhdessä kahvit. Lipun voi nostaa salkoon jo itsenäisyyspäivän aattona ja liputtaa läpi yön, jos lippu on valaistu. Suomalaiset voivat osallistua myös valaisemalla kohteita sinivalkoisin värein, hän kuvailee.

Teksti: Riika Paukkonen, kuva: Suomussalmen kunta

Tolonen.jpg

Kunnanjohtaja Asta Tolonen on toiminut kuntien äänenä Suomi 100 -hallituksessa. Suomussalmella itsenäisyyttä juhlitaan kolmen päivän ajan.