Pulmat auki 60 minuutissa

Pakohuonepeliyritys Enigma Xperience aloitti toimintansa Varkaudessa vuonna 2016 yhdellä pelihuoneella. Nopeasti suosiota saanut yritys rakensi toisen pelihuoneen viime vuoden lopulla.

Pelihuoneet

Ensimmäiseksi valmistuneessa pakohuoneessa Ryöstö piippujen katveessa pelataan paperitehtaan omistajan Öky Porholan toimistossa ja siinä on päämääränä ryöstää uuden paperikoneen piirustukset ja selviytyä kuudessakymmenessä minuutissa huoneesta ulos.

–Tämä huone on pelattavissa vielä tämän kevään, jonka jälkeen rakennetaan järjestyksessään kolmas huone, pakohuonepelejä pyörittävä Johanna Teivainen kertoo.

Porholan jatko-osaa, kolmatta huonetta voi pelata, vaikka ei olisi pelannut ensimmäiseksi valmistuneessa pakohuoneessa.

–Tarina jatkuu, mutta totta kai uusilla ”puzzleilla”. Etukäteistietoa ei edellytetä yhdessäkään pakopelihuoneessamme. Kaikkiin huoneisiin voi tulla ennakkoon valmistautumatta. Hauska pointti on se, että kolmatta huonetta pelatessaan voi hifistellä Porholan tarinan jatko-osasta mahdollisesti tutuiksi tulleista esineistä. Kolmatta huonetta voi tulla pelaamaan, vaikka ei olisi pelannut ensimmäistä tai toista pakohuonetta, mutta helpottaa, kun tuntee jo konseptin, Teivainen täsmentää.

Toinen huone Pakohuoneesta kadonneet valmistui viime vuoden joulukuussa. Myös tässä huoneessa peliaika on kuusikymmentä minuuttia.

–Tämä uusi huone on enemmän mystinen. Enigma yrityksen nimessä tarkoittaakin arvoitusta tai mysteeriä. Huoneen remontin aikana tapahtui nimittäin kummia asioita, lukkoja katosi ja osa niistä ilmestyi takaisin. Tavarat saattoivat vaihtaa paikkaansa. Tässä huoneessa on tarkoitus lähteä etsimään, mitä sinne on ilmestynyt, Teivainen raottaa huoneen salaisuuksia.

Johanna Teivaisella oli ollut jo monen vuoden tähtäimessä oman yrityksen perustaminen. Monenlaisia ideoita syntyikin uuden yrityksen varalle. Asiat etenivät oikeaan suuntaan, kun hän itse kävi pelaamassa pakohuonepelejä.

–Mietin millainen pakohuone Varkauteen sopisi. Ajattelin Varkauden histo-riaa ja paperitehtaan omistaja Öky Porhola kehittyi mielessäni. Idea lähti elämään niin vahvana, että tarina piti tuoda kerrottavaksi, Teivainen muistelee.

Teivaisen mukaan huoneet eivät ole pelottavia, enemmänkin jännittäviä. Huoneet sopivat myös ahtaanpaikan kammoisille. Tieto siitä, että pääsee pelistä pois silloin kun haluaa, auttaa monesti pelaamaan pelin loppuun.

–Valvon pelattavaa huonetta koko ajan. Näen ja kuulen mitä huoneessa tapahtuu. Autan myös tarvittaessa, annan vihjeitä pelin eteenpäin viemiseksi.

Arvoitusten
ratkaisua yhdessä

Teivaisen mukaan pakohuonepelit ovat mitä mainiointa yhdessä tekemistä.

–Pelatessa joutuu miettimään ja ratkomaan yhteisen päämäärän eteen. Koskaan ei tiedä, mitä seuraavan lukon takaa paljastuu tai millainen vihje. Puhuttavaa riittää pitkäksi aikaa vielä pelin jälkeenkin. Yhden huoneen peliin voi osallistua kahdesta seitsemään pelaajaa, enimmillään neljätoista. Tällöin pelataan kahta huonetta samanaikaisesti. Isommille ryhmille porrastan peliajat, Teivainen toteaa.

Peli sopii lähes kaikenikäisille, nuorin pelaaja on ollut 5-vuotias.

–Mikäli tullaan lasten kanssa, kokemus vedetään erilaisena, aina tarinan kertomisesta ilmapiiriin. Olemmekin saaneet asiakkailta hyvää palautetta lapsiystävällisyydestämme, Teivainen iloitsee.

Asiakkaiden kokemuksia löytyy yrityksen Facebook -sivuilta. Yritys on saanut viime vuonna myös tunnustuksia: Savon Sampo -messuilta parhaasta messuosastosta, Kuopion kauppakamarilta ”Mystery shopping” osion voitto ja Varkauden Yrittäjiltä kunniakirja vuoden jännittävimmästä yrityksestä.

–Onpa pakohuoneessa kosittukin ja vaikka etukäteen suunniteltiin kosijaporukan kesken strategia, niin kyllä liikutuksen kyyneleet tulivat väkisinkin silmiin, Teivainen muistelee.

Teksti: Irene Laitinen, kuva: Elina Rossi-Laitinen

Pakohuone.jpg

Kaikkiin huoneisiin voi tulla pelaamaan ennakkoon valmistautumatta, Pakopelihuone Enigma Xperiencen yrittäjä Johanna Teivainen kertoo.