Vuoden Taloasema palkinto Varkauteen

Varkautelainen yrittäjäpariskunta Anne ja Pekka Hirsjärvi palkittiin 26. tammikuuta vuotuisilla yrittäjäpäivillä Oulussa, kun heidän luotsaamansa Taloasema Isännöinti Hirsjärvi Oy pokkasi Vuoden Taloasema yritys -palkinnon.

Taloasema on suomalainen yrittäjävetoisesti toimiva isännöinnin palveluyritys. Paikallisten Taloasema-yrittäjien ansiosta Taloasemat voivat palvella asiakkaita taloyhtiön koosta ja sijainnista riippumatta.

Asiakaslähtöiset ja
motivoituneet yrittäjät

Anne ja Pekka Hirsjärvi perustivat Taloasema ketjuyrityksen Varkauteen viitisen vuotta sitten. Aiempaa kokemusta yrittäjinä toimimisesta heillä ei ollut, mutta isännöintialalta työkokemusta oli kertynyt jo yli neljänkymmenen vuoden ajalta. Tällä hetkellä Varkauden Taloasema työllistää yrittäjien lisäksi viisi työntekijää.

Vuoden Taloasema yritys -palkintojen jaosta päättävä palkintolautakunta seuraa kunkin vuoden aikana Taloasemien menestymisiä, saavutuksia sekä toimintaa. Nyt myönnettyä tunnustusta Hirsjärvet eivät osanneet odottaa.

–Palkinto tuli meille täytenä yllätyksenä. Olimme Pekan kanssa hyvin liikuttuneita ja arvostamme suuresti saamaamme tunnustusta. Palkinto myönnettiin alan ammattilaisten valtakunnallisen raadin taholta kolmenkymmenenkolmen Taloasema yrittäjän keskuudesta, Anne Hirsjärvi toteaa.

Palkinnon myöntämisperusteluissa palkintolautakunta kiitti Vuoden Taloasema yrittäjiä yhteen hiileen puhaltamisesta sekä ystävällisestä ja palvelualttiista työstä, josta välittyy positiivinen, välitön ja aito tekemisen meininki. Lisäksi taloudelliseen asemaan kiinnitettiin huomiota ja todettiin yrityksellä olevan vankka pääoma sekä markkina-asema alueella. Nähtiin, että myönteinen asenne ja esimerkillinen toiminta ovat herättäneet positiivista huomiota niin lähimpien työtovereiden, yrittäjien, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden piirissä. Tärkeänä pidettiin myös oman jaksamisen ja oikeiden ratkaisujen tekemisen näkeminen, kaikkensa antaminen ja persoonansa likoon laittaminen sekä asiakkaan kohtaaminen ja suurella sydämellä tekeminen.

–Yhteistyöllä tämä palkinto on ansaittu. Meillä on hyvä ja ammattitaitoinen, työtä tekevä henkilökunta. He ovat myötävaikuttaneet suuresti tunnustuksen saamiseen. Kiitos kuuluu myös asiakkaillemme. Vuorovaikutus asiakkaiden kesken on sujunut hyvin. Olemme saaneet kentältä kiitosta ja nyt puolestamme kiitämme asiakkaitamme. Tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä tehden eteenpäin, Anne Hirsjärvi kiittää yhteistyötahoja.

Työn rinnalla
myös vapaa-aikaa

Yrittäjäpariskunnan työpäivät voivat venyä keväisin pitkiksi. Kesäisin ja syksyisin Hirsjärvet koettavat kuitenkin järjestää enemmän aikaa harrastamiseen ja yhdessä oloon.

–Pidämme Pekan kanssa hiihtämisestä sekä retkiluistelusta. Olemme koettaneet järjestää aikaa liikuntaharrastuksille työn vastapainoksi. Kesäisin vietämme aikaa mökkeillen ja kalastellen. Tällä hetkellä yrityksessä on neljä isännöitsijää, joten loma-aikojen järjestäminen hoituu varsin hyvin, Anne Hirsjärvi kertoo.
–Kiinteistösihteeri, vastikevalvoja sekä kirjanpitäjä hoitavat lomien tuuraukset keskenään. Yrittäjien on huoletonta pitää lomaa, kun henkilökunta on vastuullista, hän jatkaa.

Varkauden Taloasemalla ollaan lähellä asiakasta ja paikalliset olosuhteet tunnetaan hyvin. Hirsjärvien mukaan isännöinnin tärkeimpiin vastuisiin kuuluu kiinteistön arvon säilyttäminen. Se tapahtuu kiinteistön kunnosta ja ylläpidosta huolehtimalla huomioiden asiakkaiden tarpeet ja toiveet.

–Teemme työtä pitkäjänteisesti kiinteistöjen hyväksi. Isännöintiin kuuluu muun muassa ennakoiva korjaussuunnittelu ja järkevällä aikajänteellä toteutetut remontit. Tekniseen osaamiseen käytämme alan ammattilaisia. Pidämme omaa ja henkilökuntamme ammattitaitoa yllä jatkuvalla kouluttautumisella. Isännöintiämme leimaa ihmisläheisyys. Palvelumme on aitoa ja yhteydenpito meihin on helppoa ja luontevaa, Anne Hirsjärvi lupaa.

Teksti: Irene Laitinen, kuvat: Tarja Korhonen

Taloasema1.jpg

Palkitut yrittäjät Pekka ja Anne Hirsjärvi.

Taloasema2.jpg

Vuoden Taloasemalaiset.