Björn-kuulumiset: Tuoretta leipää joka päivä

Kotileipomo Björn työllistää tällä hetkellä 12 henkilöä yhteensä neljässä eri toimipisteessä. Leipomo sijaitsee Joroisissa, Kuvansissa. Leipomon yhteydessä on yksi kahvila ja lisäksi Varkaudesta, Kauppakadun varrelta, löytyy kaksi kahvila-myymälää.

Leipomolla valmistuu päivittäin kymmeniä erilaisia tuotteita asiakkaiden pöytään. Pääasiassa Björnin leipomon tuotteita myydään omissa myymälöissä, mutta Varkaudessa ja Leppävirralla tuotteita löytää myös ruokakauppojen hyllyltä. Erikoisuutena myymälöissä on leivän siivutuskone.

–Tällainen siivutuskone löytyy myös Pieksämäeltä. Leivän voi halutessaan ostaa mukaansa joko kokonaisena tai siivutettuna. Siivun paksuuteenkin pääsee itse vaikuttamaan, kertoo yrittäjä Teemu Vehkaperä.

Valikoima myymälässä on tosiaankin laaja.Vitriinit notkuvat toinen toistaan herkullisemman näköisiä tuotteita. Tiskin takaa hyllyiltä löytyy erilaisia leipiä. Leipiä löytyy moneen makuun ja useampi asiakas poistuukin liikkeestä rapiseva paperipussi kainalossa.

Mistä idea laajentaa Pieksämäelle?

Vehkaperä osti yrityksen vuoden 2015 tammikuussa. Samalla syntyi ajatus Pieksämäelle laajentamisesta.

–Edellinen omistaja kertoi, että heillä oli suunnitelmana laajentaa toimintaa Pieksämäen suuntaan. Lisäksi Pieksämäeltä on käynyt myymälöissämme paljon asiakkaita ja toiveita tänne tulemisesta on heitelty ilmaan, hän toteaa.

Tähän on nyt tultu. Myymälä-kahvila avattiin 1. maaliskuuta. Ihmisiä on riittänyt ja asiakkailta saatu palaute on ollut positiivista. Tiskin molemmin puolin on nähty hymyileviä kasvoja ja tuotteet ovat käyneet kaupaksi hyvin.

–Asiakaspaikkoja on tällä hetkellä noin 25 kappaletta ja kesäksi aiomme laajentaa myös kadulle terassin pöytien muodossa. Terassilla on mukava rupatella kahvikupposen ääressä ja nauttia kauniista kesäpäivästä, Vehkaperä kertoo.

Remonttikin hoitui omatoimisesti. Lattiaa lukuunottamatta lähes kaikki työt on tehty oman väen voimin. Hieman nostalgiaakin kahvilan kalusteista löytyy, sillä ikkunalla sijaitseva baaritiski on tehty vanhasta leipomon pöydästä. Kahvia juodessaan voikin pohtia, montako leipää on siinäkin pöydällä pyörähtänyt.

Katsaus tulevaisuuteen

Kysymys tulevaisuudesta vetää Vehkaperän hieman hiljaiseksi, mutta hyvällä tavalla.

–Vuoden verran tässä on nyt tutustuttu yritykseen ja pyöritelty sen asioita. On selvää, että uudistuksia on tulossa ja eteenpäin mennään. Tämä Pieksämäen kahvila oli ja on yksi uudistuksista ja tällä hetkellä näyttää erittäin hyvältä.

Pieksämäen myymälässä tiskin takana aloittavat nyt kokeneet työntekijät Varkaudesta, mutta jatkossa tullaan tarvitsemaan myös paikallista työvoimaa.

Seuraavan kerran kun kahvihammasta kolottaa eikä leipääkään ehdi leipoa, kannattaa suunnata testaamaan Björnin leipomon valikoimat. Siis jos ei ole sitä vielä jo tehnyt!

Teksti ja kuva: Laura Parkkonen

Bjorn.jpg

Väkeä riittää ja tuotteet vaihtavat omistajaa.