Kellot ja korut kuntoon Taulumäellä

Kello-ja kultasepän palveluita tarjoava Savon Sepät on toiminut reilut kaksi vuotta Varkaudessa. Yrityksestä löytyvät myös valtuutettu Polar -huoltopiste ja laajennetun liiketoiminnan myötä mustepatruunat yleisimpiin tulostimiin.

Kelloseppä ja toimitusjohtaja Sami Rautiainen kertoo toimineensa alalla jo viisitoista vuotta.

–Muutimme Varkauteen Riihimäeltä muutama vuosi sitten, kun vaimoni sai työtä täältä. Itse pystyin jatkamaan kellosepänpajan toimintaa Varkaudessa, koska suurin osa yritysasiakkaistani toimivat ympäri Suomea.

Yrityksessä tehdään kaikenlaisten kellojen huollot ja korjaukset sekä myös korujen korjaukset. Korjausarviokäynti liikkeessä ei maksa mitään.

Myymälästä löytyvät rannekelloihin lasit, nupit, paristot ja rannekkeet, jotka Rautiainen lupaa vaihtaa kelloihin saman tien. Muutama rannekellokin löytyy hätävaraksi, vaikka varsinaista kellonmyyntiä ei muutoin ole. Lisäksi Polar -mittareihin ja -rannekkeisiin löytyvät varasosat ja huolto.

Säännöllinen
huollattaminen
kannattaa

Kellojen huoltoväliin vaikuttavat monet asiat, kuten sää, kulumat, kellon rakenne, öljyt ja tiivisteet. Vesitiiviskin kello kannattaa tarkistuttaa muutaman vuoden kuluttua ostosta. Säännöllinen huollattaminen pidentää kellon ikää. Kellojen valmistajilla on omat suosituksensa huoltoväleihin, mutta viime kädessä on syytä kääntyä ammattilaisen puoleen.

–Lähes kaikki kellot ovat korjattavissa, elleivät ne ole olleet esimerkiksi lasten leikkikaluina tai amatöörin korjattavana, Rautiainen toteaa.

Kesällä Rautiainen sai huolettavakseen paljon kelloja henkilöiltä, jotka he olivat saaneet aikoinaan rippi- tai huomenlahjaksi.

–Tunnearvo on monesti suurin tekijä korjattavissa kelloissa, Rautiainen tietää.
Tarvittaessa kotikäynnitkin onnistuvat.

–Kaappikelloista haen koneiston asiakkaan kotoa huolettavaksi ja jos vaikka jo iäkkäällä henkilöllä on vaikeuksia saapua liikkeelleni, käyn hakemassa kellon hänen luotaan.

Myös korujen korjaukset ja puhdistukset hoituvat.

–Teen itse pienimuotoiset korjaukset koruihin, mutta vaativimmissa korjaustöissä käytän alihankintana kultaseppiä ja jalokivien arvioinnissa gemmologia, Rautiainen selventää.

Savon Sepät ostaa lisäksi rikkimenneet kultakorut, vihkisormukset sekä esimerkiksi pöytähopeat.

Liiketoiminnan
laajennus

Vuosi sitten Rautiainen osti Warkauden Musteen liiketoiminnan ja nyt häneltä saa mustepatruunat yleisimpiin mustesuihku- ja lasertulostimiin. Palveluun kuuluu myös kierrätyspalvelu. Kaikki tyhjät mustepatruunat otetaan vastaan ja lähetetään maahantuojalle.

–Otan vastaan tyhjiä patruunoita, vaikka ne eivät olisi ostettu edes meiltä. Varastostamme löytyy tarvikemustepatruunoita, jotka ovat hinnaltaan yli puolet edullisempia kuin alkuperäispatruunat. Mikäli asiakas haluaa kuitenkin tilata alkuperäispatruunan tai mustepatruunaa ei sillä hetkellä löydy, saamme tilattua ne parissa päivässä, Rautiainen lupaa.

Mustepatruunatäyttöjä ei Savon Sepiltä saa.

–Se ei oikein sovi kellonhuoltotiloihin, jotka tulevat olla mahdollisimman pölyttömiä, Rautiainen toteaa.

Rautiainen toivottaa asiak-kaat tervetulleiksi olipa kyseessä vaikkapa kelloihin tai koruihin liittyvät korjaukset tai mustepatruunoiden hankinnan ajankohtaisuus.

–Aina kannattaa tiedustella. Autamme mielellämme, Rautiainen sanoo.

Teksti: Irene Laitinen, kuva: Savon Sepät

savonsepat.jpg

Kelloseppä työpöytänsä ääressä. Antiikkisen taskukellon käynnin tarkistusta.