Pieksämäellä juhlittiin harjakaisia

Lokakuinen sää suosi juhlatilaisuutta, kun Säästötalo ÄijäParkin harjakaisia vietettiin Pieksämäellä 12. päivä. Harjakaisissa paikalle olivat saapuneet hankkeessa mukana olleet rakentajat, suunnittelijat, kaupungin ja rahoituslaitoksen edustajat sekä yrityksen omaa tiimiä.

Nykyisen Säästötalon perustaja ja toimitusjohtaja Jari Jukarainen toivotti paikalle saapuneet tervetulleeksi uuden Säästötalo ÄijäPark liikerakennuksen harjannostajaisiin.

–Fiilis on hyvä. Olemme edenneet nopealla aikataululla. Rakennusteknisesti talo valmistuu suunnitelmien mukaisessa aikataulussa, Jukarainen iloitsi.

Uuden liikerakennuksen tontilla sijaitsi aiemmin vuodesta -76 yhtiön keskusvarasto. Tilat jäivät kuitenkin pari vuotta sitten tyhjilleen, kun varasto muutettiin Pieksämäeltä löytyneisiin suurempiin tiloihin.

–Keskeinen paikka ja päivitystä kaipaava vanha rakennuksemme loivat ajatuksen siitä, että voisimme muuttaa vanhan varaston omaksi myymäläksi. Jo vuosia aiemmin olimme saaneet viereisen tyhjän tontin yhdistettyä tonttiimme ajatuksella, että löydämme sille vielä käyttöä, Jukarainen avasi rakennushankkeen alkutaivalta.

Suunnittelussa aikaa meni vuoden verran. Rakentaminen aloitettiin tänä vuonna toukokuussa ja reiluun viiteen kuukauteen on tontilla tapahtunut paljon.

–Suunnittelusta lähtien halusin rakentamisen toteutuvan pitkälti paikkakunnan ja lähialueen omien yritysten kautta ja tämä toteutui niiltä osin kuin se oli mahdollista. Urakointiyrityksistä 80 % on talousalueeltamme.

Jukaraisen mukaan työmaalla on ollut hyvä työnjohto sekä parhaimmisto alojensa rakentajia. Säästötalo-tavarataloketju toimi itse pääurakoitsijan roolissa, kuten aiemmissakin rakennushankkeissa.

Jukaraisten perheyrityksellä on ikää jo 63 vuotta. He toimivat vähittäiskaupassa tällä erää kolmella paikkakunnalla ja lisäksi verkkokaupassa Suomessa sekä tänä keväänä avatussa Ruotsiin suunnatussa verkkokaupassa.

–Uskomme että kivijalkakauppa kannattaa edelleen sekä ”vientikauppa” Pieksämäeltä Nettimyyntimme osalta voimistuu. Remmiin on jo astunut kolmas sukupolvi, josta voin olla ylpeä ja mielissäni. Näin rakentamisen investointikin oli tulevaisuutta ajatellen siten helpompi toteuttaa. Osmotex Oy yhtiön perustaja, isäni Osmo Jukarainen on edelleen 87-vuotiaana erittäin kiinnostunut yhtiön toiminnasta, Jukarainen totesi.

–Toiminnoissamme vaalimme perinteitä, hyvää rehellistä kauppatapaa, joissa kunnioitetaan asiakasta, yhteistyökumppaneita ja että sovituista asioista pidetään aina kiinni, Jukarainen jatkoi.

Jari Jukarainen kiitti projektissa mukana olleita: vastaava mestari Matti Hänninen MH Rakentajapalvelu Oy, pääsuunnittelija Arkkitehtitoimisto Art Michael Oy, rakennesuunnittelija Pertti Karjalainen sekä Kari Pennanen Insinööritoimisto Pertti Karjalainen Oy, Rakennus Eloranta Ay, Pieksämäen LVI-Asennus Oy, Sähkö-Service THL Oy, Tuomaan Rakennus Oy, Pieksämäen Rautarakenne Oy, Rakennusliike Kuronen Oy, Tmi Mika Häkkinen, Harjurannan Taimitarha, Kallan Mattotyö Oy, HHJ-Betonilattiat Oy, Heatco Oy, Lukko-Sutela Oy, Kopiokerttu Oy, ON-Kuljetus Olavi Nenonen Oy, Kuljetus Markku Kohvakka, Savon-Voima Oyj sekä Trutec Oy yhteistyökumppaneineen ja Etelä-Savon Ammattiopiston harjoittelijat Esedulta, Tisama Oy, Suur-Savon Osuuspankki, Pieksämäen kaupunki, tekninen virasto sekä elinkeinotoimisto, Etelä-Savon Pelastuslaitos sekä oma tiimi.

–Eikös olekin hienon näköinen rakennus, joka kätkee vanhan varastomme uudistetuksi myymäläksi, Jari Jukarainen totesi lopuksi.

Edessä on vielä vanhan myymälän muutto uusiin tiloihin, ennen kuin uusi Säästötalo ÄijäPark avaa ovensa asiakkaille.

Kuvat: Sinun Savo

Harjakaiset.jpg

Säästötalo ÄijäParkin harjakaisissa nähtiin iloisia ilmeitä.

harjakaiset2.jpg

Pieksämäen kaupungin elinkeinojohtaja Markus Vesterinen (kesk.) ja Hilkka Suutari Op Suur-Savosta kiittivät Jari Jukaraista onnistuneesta yhteistyöstä ja uskalluksesta kehittää perheyritystä.