Björnin uusin myymälä starttasi positiivisella kierteellä

Maistuisiko vastaleivottu pulla tai mehevä munkki? Miten olisi herkullinen pizzavene tai muhkeaksi täytetty sämpylä? Tekisikö mieli makoisaa kakkupalaa tai muuta maukasta kahvileipää? Vai viekö kielesi sittenkin viineri? Myös perinteiset tuoreet rinkelit sekä vasta valmistetut leivät houkuttelevat tuoksullaan. Palan painikkeeksi pehmeän täyteläistä kahvia. Tätä kaikkea ja vielä muutakin sen seitsemää sorttia löytyy kesän korvalla avatusta myymälä-kahvila-ravintola Björn Unnukasta Leppävirralta.

Björnin leipomomyymälöillä kulkee hyvin. Konditoriatuotteita ja tuoretta lähileipää on Björnillä valmistettu jo kohta 30 vuoden ajan ensimmäisen leipomomyymälän avauduttua Kauppakadulle Varkauteen. Nykyisin Björnin leipomo palvelee asiakkaitaan neljän myymälän vahvuudella Varkaudessa, Kuvansissa, Pieksämäellä sekä Matkailukeskus Unnukassa Leppävirralla. Kaikki Björnin toimipisteet ovat leipomomyymälöitä.

Björnin leipomossa asiakasta arvostetaan. Palvelu on ystävällistä sekä nopeaa ja tuotteiden valinnanvaraa riittää. Björniltä saa myös yksilöllistä asiakaspalvelua. Esimerkiksi kaikki myymälöissä myytävät leivät saa halutessaan siivutettuna. Myös siivun paksuuden asiakas saa itse päättää.

Björnin ruisleipä on vienyt monen leivänystävän sydämen. Ruisleipä onkin, sekä pyöreänä että vuokaleipänä, Björnin leipomomyymälöiden kaikkein suosituin tuote.

–Ruisleipää saa luonnollisesti kaikista myymälöistämme. Ruisvuokaleipä on kasvattanut suosiotaan myynnissä sivuuttaen jo perinteisen pyöreän leivän, kertoo Kotileipomo Björnin Teemu Vehkaperä.

Björnin leipiä ja sämpylöitä menee lisäksi myyntiin lähialueen ruokakauppoihin.

Ruisleivän ohella Björnillä leivotaan joka päivä esimerkiksi sihtiruis-, maalais-, seka-, kokojyvä-, speltti-, seitsemän sortin vuokaleipää sekä valkosipulileipää.

Kaikissa Björnin leipomotuotteissa käytetään omia reseptejä. Kaikki tuotteet myös valmistetaan alusta alkaen itse.

–Leipomossamme valmistetaan päivittäin noin kolmisenkymmentä erilaista tuotetta. Jokaiselle viikonpäivälle leivomme myös erikoisleipiä sekä muita tuotteita, Vehkaperä mainitsee.

Hyvä vastaanotto

Leppävirran leipomomyymälän toukokuiset avajaiset osuivat parhaimpaan sesonkiaikaan. Vehkaperän mukaan toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin.

–Toukokuussa pidetyt avajaiset toivat meidät suoraan kesäkauteen. Etukäteen tiedettiin, että kesä-heinäkuussa on paljon kävijöitä ja vilkasta tulee olemaan. Sitä ei arvattu, että kesästä tulisi niin kiireinen ja työntäyteinen kuin se oli.

Paikalliset asukkaat ovat ottaneet uuden myymälän omakseen.

–Syksy on ollut positiivisempi kuin odotettiin. Leppävirtalaiset ovat löytäneet myymälämme. Myös paikalliset yrittäjät niin talon sisältä kuin kauempaakin kylältä ovat ottaneet meidät hyvin vastaan, Vehkaperä iloitsee.

Hyvä vastaanotto toki imartelee, mutta myynti ei kuitenkaan suju aivan itsestään. Kysyntä täytyy ennakoida etukäteen ja sen eteen on tehtävä paljon työtä.

–Päivittäisen tilanteen vaihdellessa joudumme arvioimaan kunkin päivän myynnin etukäteen. Kokemus, tekniikka ja säännöllinen tuotevalvonta auttavat, Vehkaperä sanoo.

Monipuolista tarjontaa
vesistön äärellä

Leppävirran leipomomyymälä erottuu monin tavoin edukseen.

–Joka aamuisten leipomomme uunituoreiden lämpimäisten lisäksi listalta löytyy keitto- ja salaattilounas. Päivän lounas tehdään itse alusta loppuun, Vehkaperä kertoo.

Kuten Björnin muissakin myymälöissä, myös Leppävirralla myydään eilisen päivän tuotteita edullisemmin joka päivä. Nämä ”yön yli levänneet” tuotteet vähentävät syntyvää hävikkiä.

Leipomomyymälä sijaitsee kauniilla paikalla. Aivan sen vierestä löytyy Unnukan, etenkin kesäisin kukkaan puhkeava puistomainen maisema vierasvenesatamapalveluineen.

–Vierasvenesatamapalveluja kehitämme yhdessä Leppävirran kunnan kanssa, Vehkaperä sanoo.

Vesistön vieressä sijaitsevassa Björn Unnukassa voi viihtyä myös lasillisen äärellä.

–Leppävirralla meillä on myös alkoholiluvat. Valikoimastamme löytyy olutta, siideriä ja lonkeroa, Vehkaperä mainitsee.

Tulevaisuutta ja
tunnelmaa

Björnin myymälät työllistävät pitkälti toistakymmentä henkilöä. Kolmesta neljään työntekijää työskentelee Leppävirralla.

–Kaikissa myymälöissä ei työskennellä myymäläkohtaisesti, vaan henkilöstö kiertää myymälästä toiseen, Vehkaperä tarkentaa.

–Esimerkiksi Leppävirran myymälässä työskennellessä henkilöllä pitää olla keittiötaustaa. Työntekijäkierto mahdollistaa erikoisosaamisen.

Tulevaisuuden suunnitelmat ovat Vehkaperän visioissa varsin selkeitä.

–Osallistumme mielellämme erilaisiin paikallisiin tapahtumiin ja olemme mukana kehittämässä niitä yhdessä eri toimijoiden kanssa jatkossakin, Vehkaperä kiteyttää.

Unnukan jäätelökioskilla työskenteli viime kesänä neljä nuorta.

–Ensi kesänä on todennäköisesti jo suurempi tarve työllistää ainakin jäätelökioskilla ja ehkä myös myymälässäkin, Vehkaperä ennakoi.

Yrittäjän mukaan tunnelmat Unnukassa ovat tällä hetkellä loistavat.

–Me sovimme taloon tosi hyvin. Vierasvenesatamaa on hienoa päästä kehittämään. Lisäksi haluan vielä sydämestäni kiittää kaikkia asiakkaitamme uskomattoman lämpimästä vastaanotosta.

Teksti ja kuva: Anne Korhonen

TeemuV.jpg

Björnin Teemu Vehkaperä esittelee myymälän laajaa tuotevalikoimaa..

Bjorn.jpg

Kaija Suomalainen (vas.) ja Ninna Salo.