Jouluista mieltä pop-up-myymälästä

Sakky & Silmut Joulupuoti valmistui vauhdikkaasti palvelemaan joulunajan asiakkaita, joita kolkutteli kiinnostuneina ovella jo ennen avajaisia. Myymälän ulkopuolella näyteikkunoita viimeistelivät opiskelijat, sisällä tuotteita asettelivat myyntipöydille sekä lähituottajat että Savon ammattiopiston Varkauden kampuksen opiskelijat ja henkilökunta.

Myynti- ja markkinapaikka tuotteille syntyi kun Savon ammattiopisto, Savon Silmut- sekä KierRe -hanke yhdistivät voimansa. Kannustusta ja rohkaisua yhteistyöhön tarjosi Varkauden Nuorkauppakamari, jonka organisoiman Varkauden joulunavaus -tapahtuman yhteydessä myymälä avattiin 24. marraskuuta.

–Olimme koulun sisällä keskustelleet pitkään eri koulutusalojen yhteisestä joulumyymälästä. On hienoa, että olemme saaneet Sakky & Silmut Joulupuotiin yhteistyöhön useita tahoja. Tämä tuo samalla Varkaudelle positiivista näkyvyyttä, koulutuspäällikkö Hannele Auvinen iloitsee.

Paikalliset maut
maistuvat lähituotteissa

Savon Silmut -hankkeen vetäjä Armi Nissinen katselee tyytyväisenä lähituottajien myyntipöydille asettelemaa tarjontaa. Hankkeen aikana Suonenjoella Futurian tuotekehitystiloissa on luotu aivan uusia paikallisia tuotteita. Raaka-aineita on hyödynnetty jatkojalostamalla aina metsämarjoista järvikaloihin.

–Osa myyntituotteista valmistetaan Futurialla juuri ennen joulukuun vaihdetta, Nissinen kuvailee.

Myymälässä on esillä yhteensä kaksitoista varkautelaista ja leppävirtalaista pientuottajaa. Joulusesonkiin suunniteltujen erikoistuotteiden, kuten glögin, lisäksi myynnissä on käsitöitä ja monipuolisesti herkutteluhetkiin sopivia tuotteita. Nissisen mielestä opiskelijatyöt ja lähituottajien tuotteet täydentävät hyvin toisiaan.

–Opiskelijoiden valmistamiin tekstiilikasseihin voi ostaa täytteet meiltä. Kaikki tuotteet sopivat hienosti joululahjaksi, hän vinkkaa.

Opiskelijatyöt nostavat
esiin uusinta osaamista

Sakky & Silmut Joulupuodissa on helppo tutustua Savon ammattiopiston Varkauden kampuksen toimintaan. Myymälän näyteikkunan teippauksista ovat vastanneet media-alan opiskelijat ja visuaalista ilmettä, tuotteiden esillepanoa ja asiakaskiertoa on hiottu liiketalouden opiskelijoiden tunneilla. Kuvia opiskelusta päivittyy Savon ammattiopiston Varkauden kampuksen Facebook- ja Instagram -sivuille. Kassan takaa löytyy muun muassa media-alaa toista vuotta opiskeleva Minna Nykänen, joka suorittaa samalla asiakaspalvelun näytön.

–Työtehtäviini kuuluu kaikki, mitä tavallisessa kaupassakin eli myymälän ulkoasun ylläpito, myynti ja tuotteiden tilittäminen. Toivon, että myymälässä käy paljon asiakkaita, jotta töitä riittää, hän kuvailee.

Oppilastöiden joukossa voi ihailla viimeisintä muotoilua ja osaamista muun muassa puu-, tekstiili- ja muovituotteissa. Jalometallialan valmistamissa koruissa on väriä ja mielenkiintoisia yksityiskohtia. Myynnissä on huonekaluja, koriste-esineitä sekä apua innokkaalle savustajalle metallialan valmistaman savustuspöntön muodossa. Ravintola- ja cateringalan opiskelijat ovat valmistaneet herkuttelijoille pikkuleipiä. Koko oppilaitoksen tuotevalikoimiin voi tutustua paikan päällä henkilökunnan kanssa sekä esitteiden kautta.

Oppilaitosyhteistyötä
jatketaan kevään aikana

Pop-up-myymälän avaaminen on ollut tekijöilleen lyhyessä ajassa iso puristus. Savon ammattiopistolla on pitkät perinteet Sakky Shop -toiminnasta kampuksillaan, mutta vastaavanlaajuista yhteistyötä ei Varkaudessa ole viime vuosina toteutettu. Opiskelijat pääsevätkin hyvin todenmukaisessa oppimisympäristösssä suorittamaan ammattiosaamisen näyttöjä sekä muita heidän opintoihinsa kuuluvia tutkinnon osia.

Yhteistyö jatkuu keväällä SavonSampo -messuilla, jonne toimijat ovat varanneet jo yhteisen messuosaston. Armi Nissinen pitää joulupuotia yhteistyön päänavauksena ja hän toivoo, että myös yritysten ja opiskelijoiden välinen kanssakäyminen kasvaa. Hän on ilahtunut, että joulupuodissa opiskelijat pääsevät tutustumaan pienyrittäjien työhön.

Sakky & Silmut Joulupuodissa tapahtuu koko ajan. Opettajat kertovat, että myymälä pyritään pitämään asiakkaille mielenkiintoisena niin opiskelijoiden toteuttamien somistusten kuin vaihtuvan tuotevalikoiman myötä. Opettaja Satu Taskinen kertoo, että ensimmäinen työpaja myymälässä järjestettiin avajaispäivänä ja seuraava ”Paperikassipaja” on luvassa 5. joulukuuta.

–Työpaja toteutetaan yhteistyössä Varkauden nuortenpajan kanssa. Oheisohjelmaa syntyy joulukuun aikana vähitellen.

Sakky & Silmut
Joulupuoti
Kauppakatu 23
Avoinna 19.12. saakka
Arkisin kello 10-18
Lauantaina kello 10-15

Teksti ja kuvat: Riika Paukkonen

SakkySilmut1.jpg

Varkautelaisten ja leppävirtalaisten pientuottajien osaaminen näkyy joulupuodissa.

SakkySilmut2.jpg

Savon ammattiopiston opiskelijat osallistuivat monin tavoin uuden myymälän rakentamiseen.