Elämyskeskusta luodaan laajalla yhteistyöllä

Varkauden teollisuus, historiallinen perintö ja kaupunkia ympäröivä luonto nivoutuvat yhteen Vetovoimakeskukseen suunnitellussa tiedekeskuselämyksessä. Varkauden kaupunginjohtajan Hannu Tsuparin mukaan valmiin ja tunnetun brändin saaminen osaksi Vetovoimakeskusta on erinomainen asia.

–Alusta alkaen lapset, lapsiperheet ja nuoret ovat olleet Vetovoimakeskuksen pääkohderyhmänä. Keskuksen myötä myös paikallisten asukkaiden vapaa-ajan palvelut paranevat ja viihtyisyys lisääntyy, hän toteaa.

Heurekan toimitusjohtaja Tapio Koivun mukaan nyt on mahdollista saada jotain poikkeuksellisen hienoa aikaiseksi.

–Oivaltamisen ilon jakaminen ja tieteen tekeminen koettavaksi ja ymmärrettäväksi on aina tavoittelemisen arvoista. Heurekan sisällöt on tarkoitettu kaikille, ja siksi on hienoa päästä tekemään yhteistyötä Pohjois-Savossa ja eritoten Varkaudessa. Perinteet, luonto ja paikallinen osaaminen antavat hyvän pohjan oivaltaville tavoille pysäyttää viettämääna aikaa tiede-elämysten parissa. On ilo päästä tekemään jotain ainutlaatuista vetovoimakeskuksen toimijoiden kanssa, Koivu kuvailee.

Varkaus hakee vetovoimaa
tiedekeskuselämyksillä

Navitas Kehitys Oy:n koordinoimaa Vetovoimakeskusta suunnitellaan aivan 5-tien varrelle. Alueen kehittäminen on käynnistynyt uuden Prisman suunnittelulla. Varkauden kaupunginhallitus hyväksyi 25. maaliskuuta kokouksessaan Tiedekeskus Heurekan tytäryhtiön Heureka Overseas Production Oy:n kanssa tehtävän aiesopimuksen. Asia esiteltiin samana päivänä kaupunginvaltuustolle.

Navitas Yrityspalveluiden yritysasiantuntija Tuula Kokkosen mukaan aiesopimuksen julkistaminen on merkittävä päätös Vetovoimakeskus-hankkeelle, sillä kaupungin tahtotila on nyt julkistettu.

–Tiedekeskuselämys on vetovoimakeskuksen ydin, jonka ympärille suunnitellaan muuta toimintaa.

Heurekan tytäryhtiön kanssa tehdyn aiesopimuksen tavoitteena on luoda Varkauteen tiedekeskuselämys ja neuvotella sen sisällöstä sekä aikataulusta niin, että varsinainen yhteistyösopimus voidaan allekirjoittaa 15. lokakuuta 2019 mennessä. Tiedekeskuselämyksen toteuttajana toimisi oma sitä varten perustettava organisaatio, joka puolestaan voi toimia sopijaosapuolena Heurekan tytäryhtiön kanssa Tiedekeskussäätiön omistaman Heureka-brändin käytöstä elämyskeskuksen näyttely- ja tiedekeskussisällöissä. Hannu Tsupari on todennut, että elämyskeskushanke on alkuvaiheessa ja muun muassa sen rahoitus vaatii vielä selvittämistä.

Elämyskeskuksen muun toiminnan selvitystyöstä järjestettiin tarjouskilpailu vuoden alussa ja tehtävään valittiin kansainvälinen innovaatiotoimisto Futurice Oy. Elämyskeskuksen selvitys valmistuu kesään mennessä ja se on saanut Pohjois-Savon liitolta 75 prosentin rahoitusosuuden.

Muotoilujohtaja Annina Antinranta Futurice Oy:ltä kertoo, että kevään aikana yhteistyötä tehdään Navitas Kehitys Oy:n, Heurekan tytäryhtiön sekä ravintola- ja lähiruoka-asiantuntija Aki Arjolan kanssa. Antinranta kiittelee laajaa taustatyötä ja heidän saamaansa lähdemateriaalia.

–Tulemme tuoreena yhteistyökumppanina katsomaan Vetovoimakeskus -hanketta uusin silmin ja lähdemme rakentamaan sen päälle hyvää.

Paikallisten yrittäjien näkemyksiä
selvitetään kyselyllä ja työpajoissa

Elämyskeskus on nostettu Varkauden matkailutoimijoiden kevään seuraavan tapaamisen aiheeksi. Työpajapäivänä toteutettava tapaaminen järjestetään 24. huhtikuuta kello 13-15.30 Navitas 1:ssä, kokoustila Ankkurissa. Tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen 18. huhtikuuta mennessä. Annina Antinranta kertoo, että hän tulee esittelemään iltapäivän aikana maailmalla esiintyviä matkailun trendejä ja lisäksi yhdessä pohditaan elämyskeskuksen konseptia. Työpajassa synnytetään ideoita ja myös testataan niiden toimivuutta. Osallistujat pääsevät suunnittelemaan asiakaspolkuja ja pohtimaan, miten koko ympäristö voi hyötyä elämyskeskuksesta.

–Toivomme kehitystyöhön mukaan soihdunkantajia, jotka kokevat hankkeen omakseen ja jatkavat sen eteenpäin viemistä, Antinranta innostaa.

Varkautelaiset yrittäjät ovat saaneet maaliskuun viimeisellä viikolla Navitas Yrityspalveluiden uutiskirjeen, jonka mukana on uusi Vetovoimakeskuksen yrityskysely. Kyselyn toteuttamisesta vastaa Futurice Oy ja vastausaikaa on 5. huhtikuuta kello 12 saakka. Annina Antinrannan mukaan suunnitteluvaiheessa yritysten osalta toivotaan laajasti erilaisia mielipiteitä. Tavoitteena on kartottaa näkemyksiä, toiveita ja mahdollisia pelkoja elämyskeskuksesta.

–Olemme kiinnostuneita myös siitä, millainen varkautelaisten identiteetti on? Onko kantava asia teollisuus, Saimaa, vai vaikkapa Vanha Varkaus?

Vetovoimakeskuksen alueesta rakennetaan elämyskeskusta ei vain Varkauden seudulle, vaan myös laajemmin kotimaan matkailun tarpeisiin. Tuula Kokkosen mukaan kevään aikana toteutetaan kyselyjä, joiden kohderyhmänä ovat elämyskeskuksen mahdolliset vierailijat, kuten matkailijat ja perheet. Haastatteluja tullaan toteuttamaan Varkauden katukuvassa sekä myös sähköisesti. Hankkeesta kiinnostuneet voivat antaa palautetta myös suoraan Navitas Kehitys Oy:lle tai Varkauden kaupungin tekniselle toimelle.

Teksti: Riika Paukkonen, kuvat: Navitas Yrityspalvelut

Heureka.jpg

Heurekan liiketoimintastrategi Tuomas Olkku (vas.), Content Designer Ines Montalvao ja toimitusjohtaja Tapio Koivu.

Futurice.jpg

Futuricen Sami Koskela (oik.), Annina Antinranta ja Petri Rikkinen vierailivat Varkaudessa lähi- ja luomuruokakaupan yrittäjä Aki Arjolan (vas.) kanssa.