Kirja-Varkaus juhlii pyöreitä vuosia kansan keskellä

Kun Kirja-Varkaus ry:n puheenjohtaja Marketta Takku ja sihteeri Sinikka Känsälä johdattavat Varkauden kirjaston kellariin ja yhdistyksen leikekirjojen äärelle, eteen avautuu iso pala paikallista historiaa kymmenien ja kymmenien lehtileikkeiden myötä. Sivuilla vilahtavat tunnetut varkautelaiset, kirjoittamiskilpailuihin osallistuneet lapset sekä kirjailijavierailijat vuosien takaa. Vaikutus varkautelaiseen kulttuurielämään on ilmeinen.

–Tässä on eräs lehtileike Kirja-Varkauden ja Varkauden kirjaston järjestämästä huumoritapahtumasta vuodelta 1975, jossa esiintyi Esa Pakarinen, Marketta Takku esittelee.

Yhdistyksessä toimii eri tavoin kirjallisuudesta innostuneita varkautelaisia. Toiset nautiskelevat kirjoja teemoittain, toiset puolestaan ahmivat kirjallisuutta laidasta laitaan.

Marketta Takku harrastaa lukemisen lisäksi kirjoittamista ja hän työstää parhaillaan toista kirjaansa. Elämänkerrallisen esikoiskirjan, Näkymättömät tähdet, jälkeen Marketta Takku kertoo paneutuvansa Lapin evakoiden tarinoihin, sillä hän omaa sukujuuria samoilla seuduilla. Kirja-Varkauden puheenjohtaja tarttuu lukiessaan mielellään elämäkertoihin sekä historiaa sivuaviin teoksiin. Rahastonhoitaja Eeva Niinimäki on toimittanut viisi kirjaa, kuten Hilkka Karvosen runokirjoja. Lukiessaan häntä viehättää espanjankielinen runous, erityisesti Dulce Maria Loynazin tekstit.

–Vieraillessani Teneriffalla löysin hänen patsaansa pienestä puistosta ja kiinnostuin hänen teksteistään. Olen käynyt myös Pablo Nerudan haudalla ja hänen kotimuseossaan Santiago de Chilessä. Espanjankieli on pehmeä runokieli ja pidän kovasti Nerudan runoista, hän kuvailee.

Monta tapaa nauttia
kirjallisuudesta

Kirja-Varkaus perustettiin vuonna 1969 edistämään varkautelaisten lukemis- sekä kirjoittamisharrastusta. Alkuaikoina toiminnassa korostui lukemisen rinnalla kouluttaminen ja kirjoittaminen. Tällä hetkellä yhdistys painottaa monipuoliseen kirjallisuuden tutustumiseeen.

2010-luvulla yhdistyksen ydintoimintaa ovat lukupiiritoiminta sekä kuukausittain järjestettävät kirjallisuusillat. Lisäksi Kirja-Varkaus järjestää kirjoittamiseen liittyviä tapahtumia, kuten kirjoituskilpailuja sekä kirjailijavierailuja. Jäsenet osallistuvat aktiivisesti myös valtakunnallisille messuille sekä seminaareihin.

Suomen viettäessä 100-vuotisjuhlavuotta yhdistys käynnisti hankkeen, jonka myötä kirjallisuutta viedään niiden ihmisten luokse, joiden osallistuminen toimintaan on muutoin vaikeaa. Sinikka Känsälän mukaan yhdistyksen jäsenet ovat vierailleet muun muas-sa paikallisissa palvelutaloissa. Hankkeeseen saadun rahoituksen turvin yhdistys hankki lisää kirjoja, joita on luettu vanhuksille.

Lukupiirin vetäjänä toimiva Sinikka Känsälä kertoo, että tällä hetkellä tavoitteena on lukea kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta yhdessä mahdollisimman monipuolisesti. Tapaamiset pidetään kuukausittain kirjaston Mediakeitaalla. Kevään aikana luettavana on ollut Pekka Ervastin ja Seppo Tiitisen ”Tiitinen, Vakoilijoita ja veijareita”, joka on muun muassa suojelupoliisin johtajana toimineen Seppo Tiitisen muistelmateos. Kirjasta tekee Varkauden seudulla poikkeuksellisen kiinnostavan se, että alue on päähenkilön kotiseutua.

–Olisi mielenkiintoista saada Seppo Tiitinen vieraaksi lukupiiriin kevään aikana, Sinikka Känsälä pohtii yhdessä muiden jäsenten kanssa.

Vapaa-ajallaan Sinikka Känsälä nauttii hyvin kirjoitetuista kirjoista. Parhaillaan luettavana on ollut Pauliina Rauhalan lestadiolaisyhteisöstä kertova Synninkantajat, jota on käsitelty lukupiirissä.

–Olen vaativa lukija, jos ensimmäiset 50 sivua eivät vakuuta, voin jättää kirjan kesken.

Historiikki kokoaa yhdistyksen
elämänkaaren yksiin kansiin

Kirja-Varkauden toimintavuosien aikana on syntynyt runsaasti erilaisia kirjallisia tuotoksia. Tekstejä on luotu yhdistysten jäsenten toimesta ja lisäksi yhdistys on tukenut paikallisia kirjoittajia. Viimeisimpien joukkoon lukeutuu Tarinoita tehtaalta -teos, johon on kerätty varkaudessa asuneiden muistoja. Lukupiirin vetäjänäkin toiminut Tuomo Perankoski on koonnut kaunokirjallisista teoksista listan, joka tulee näytteille 50-vuotisjuhlaan kirjastolle.

Juhlavuoden kunniaksi työn alla on Kirja-Varkauden historiikki. Pohjatyössä hyödynnetään yhdistyksen aktiivisten jäsenten tuottamia tekstejä eri vuosikymmeniltä, leikekirjoja sekä useita lähdeteoksia, kuten Jaakko Hendolinin toimittama Rehellinen Varkaus - Varkautelaiset muistelevat -teosta. Historian vaiheita ovat kirjanneet ylös yhdistyksen jäsenistä muun muassa Helka Haukka, Paavo Manninen, Sirpa Ollikainen ja Matti Kanervala. Sinikka Känsälän mukaan historiikki on hyvällä alulla ja se on tavoitteena julkaista juhlavuoden kunniaksi.

–Jos jollain on muistoja Kirja-Varkaudesta, otamme mielellämme niitä vielä vastaan, hän kannustaa.

Juhlapuhujana keväällä uutuuskirjan
julkaiseva Kirsti Manninen

Syntymäpäiviään yhdistys viettää, missäpä muuallakaan, kuin Varkauden kirjastossa. Tilaisuus järjestetään 27. huhtikuuta kello 13-15 kirjaston auditoriossa ja kahvitarjoilu käynnistyy kello 12 musiikin, kirjojen sekä taiteen parissa.

Kirja-Varkaus ry:n 50-vuotisjuhlan avaa yhdistyksen puheenjohtaja Marketta Takku. Tervehdyksensä tilaisuuteen tuovat Varkauden kaupunginjohtaja Hannu Tsupari ja Marja-Leena Tiainen Suomen Kirjailijaliitosta. Tilaisuuden aikana työn alla olevaa historiikkiä esittelee Helka Haukka.

Tilaisuudessa nähdään kirjailijana, tutkijana ja käsikirjoittajana tunnettu Kirsti Manninen, joka esiintyy myös kirjailijanimellä Enni Mustonen. Hänen edellinen teoksensa on vuonna 2018 julkaistu Taiteilijan vaimo ja kevään aikana Manniselta on tulossa kirjamarkkinoille uusi romaani.

–Mannisen kirjat vetoavat tunnetusti naislukijoihin, mutta Joroisten kirjastolla järjestetyssä kirjailijatapaamisessa hänen esitystään seurasi sekä miehiä että naisia. Hänet tunnetaan myös historioitsijana, joten yleisöllä oli runsaasti kysymyksiä, yhdistyksen jäsenet kertovat.

Varkaudessa lapsuuttaan viettäneet muistanevat Kirja-Varkauden toiminnasta Runohumma-kirjasarjan, jossa on julkaistu paikkakunnan koululaisten kirjoituksia yli kymmenen teoksen verran. Juhlassa runoja kuullaan 14-vuotiaiden varkautelaisten tulkitsemina.

Paikallista musiikkia tilaisuudessa tarjoaa Varkauden soittokunnan kvartetti, viulisti Justiina Paasonen sekä Emilia Huttusen, Liisu Lahtisen ja Helmiina Kauhasen laulu- ja soittoesitys.

Teksti ja kuva: Riika Paukkonen

Kirjavarkaus.jpg

Sinikka Känsälä (vas.), Marketta Takku ja Eeva Niinimäki odottavat 50-vuotisjuhlaan kirjastolle runsaasti kirjallisuuden ystäviä.