Yritystalo on täyttynyt hyvää vauhtia yrittäjistä

Joroisten Yritystalon valmistumista on odotettu kunnassa hartaasti. Avajaisiin kokoontuivat niin tuoreet Yritystalon yrittäjät, kunnan edustajat, kuin juhlavieraat. Ennen avajaisia tavoitettu Joroisten kunnanjohtaja Joonas Hänninen kertoi, että kunnan rakennuttaman uudisrakennuksen suunnittelussa on omat haasteensa. Investointipäätös tehtiin vasta, kun vuokra-aste ylitti 50 prosenttia tiloista.

–Yritystalo on noussut esiin ainakin kymmenen vuoden ajan kunnan eri strategioissa, hän kuvaili.

Risteysalueen vetovoimaa
valjastetaan yritysten käyttöön

Valtatie 5:n risteysalueen kehittäminen on nostettu Joroisten kuntastrategiaan 2018-2022. Kunnan tavoitteena on luoda monipuolinen kauppa- ja teollisuusalue, joka palvelee niin Valtatie 5:n liikennettä kuin myös kuntalaisia.

–Näen Yritystalon koko Joroisten elinkeinoelämälle positiivisena asiana. On hienoa, että voimme tarjota yrittäjille myös uusia tiloja. Yritystalo tuo tiloihin uutta kiertoa, kun vanhoja vapautuu uusille yrittäjille, Hänninen totesi.

Joroinen on tehnyt päätöksen toimia aktiivisesti Valtatie 5:n risteysalueella kehityksen ajurina ja se markkinoi aluetta muun muassa Vt5risteysalue-verkkosivuston kautta. Risteysalueen läheisyydessä on useita kunnan omistamia rakentamattomia tontteja, jotka soveltuvat yrityskäyttöön. Osalla tonteista rakentaminen on jo käynnistynyt.

–Yritystalon lisäksi Lentoasemantien varrella on vapaata tilaaa teollisuushalleissa, Hänninen kertoi.

Monikäyttöiset tilat palvelevat
yrittäjien tarpeita

Hehtaarin kokoisella tontilla sijaitseva Yritystalo käsittää useisiin osastoihin jaetun hallirakennuksen. Hännisen mukaan rakennus on suunniteltu monikäyttöiseksi ja nimenomaan toimitilakäyttöön. Tavoittena oli luoda rakennus, jossa yritykset voivat hyödyntää risteysnäkyvyyttä ja sen asiakasvirtoja. Ainoastaan raskaan teollisuuden käyttöön tilat eivät sovellu.

–Tällä hetkellä tiloissa toimivat yritykset tekevät kokoonpanotöitä sekä palvelevat kuluttaja- ja yritysasiakkaita.

Yritystalosta on tällä hetkellä vuokrattu kaksi kolmasosaa. Yrittäjät ovat löytyneet oman kunnan sisältä ja uusien tilojen ansiosta ne ovat voineet laajentaa tai kehittää toimintaansa. Toimijoita sopii tiloihin vielä yhdestä kahteen.

–Kysyntää on ollut kovasti, joten uskon, että tilat tulevat täyttymään, Hänninen arvioi.

Yritystalo-hanke sai alkunsa paikallisten yrittäjien tarpeista. Hännisen mukaan yrittäjät ovat olleet mukana hankkeen kaikissa vaiheissa, aina alkuvaiheesta lähtien. Joroislaiset yrittäjät ovat voineet tuoda esille omia näkökulmiaan, tarpeitaan sekä huomioitaan hankkeen aikana.

–Yrittäjät ovat olleet kiitettävästi mukana, mikä on ollut hankkeelle tärkeää, Hänninen kiitteli.

Teksti: Riika Paukkonen, kuvat: Joonas Hänninen

yritystalo.jpg

Yritystalon piha-alueet odottavat vielä asfaltointia ja viheralueet nurmea. Muutoin rakennus on valmis.

yritystalo2.jpg

Väkeä avajaisissa kävi noin 70 henkeä.