Perhepuisto Hui-Maa ihastuttaa Joroisissa

Aurinkoisena arkipäivänä Perhepuisto Hui-Maan alueella on vilkasta. Koulujen päätyttyä oppilaat viettävät puistossa mielellän aikaa erilaisten laitteiden parissa. Iltaa kohti mentäessä paikalle pyöräilee lisää lapsia. Puistosta löytyy perinteisiä istumapenkkejä, mutta tässä puistossa myös vanhemmat tarttuvat ulkokuntosalin laitteisiin ja laittavat kropan liikkeeseen. Toukokuussa alueella pidettiin kaikille avoimia ulkojumppia, joita veti Joroisten kunnan liikunnanohjaaja Esa Pietikäinen.

Nimikilpailun kautta nimensä saanut Perhepuisto Hui-Maa on syntynyt useiden toimijoiden yhteistyönä. Elinkaaripuisto -työnimellä käynnistynyt hanke oli Joroisten Palveluasunnot ry:n, Joroisten Oma osuuskunnan ja Joroisten kunnan yhteishanke. Rahoittajina hankkeessa olivat Joroisten Oma osuuskunta, Rajupusu Leader ry ja Etelä-Savon ELY-keskus. Elinkaaripuisto -hankkeen kokonaisbudjetti oli 200 000 euroa. Joroisten kunta teki puiston pohjatyöt sekä vuokrasi tontin. Alueelle on rakennettu lisäksi uusi kevyenliikenteen väylä.

–Ilman yhteistyökumppaneita, ei Joroisten kunta olisi voinut toteuttaa puistoa tässä mittakaavassa, sivistysjohtaja Jaakko Kuronen toteaa.

Perhepuisto muotoutui
käyttäjiensä näköiseksi

Perhepuistoa lähestyttäessä ensimmäisenä näkyviin nousee valtava kiipeilyverkko. Tekninen johtaja Petri Miettinen kertoo, että led-valoilla valaistu kahdeksan metriä korkea kiipeilyverkko on Suomen korkein. Se haluttiin rakentaa osaksi perhepuistoa vetovoimatekijäksi. Kiipeilyverkko on suunniteltu siten, että alle kouluikäiset eivät yltä siihen vielä kiipeämään, vaan heille on omia kiipeilypaikkoja.

Sisääntulon edustalla sijaitsevat ensimmäisenä esiintymislava sekä istuma-alue pöytäryhmineen. Sen vierellä herkullisen väriset polkuautot odottavat innokkaita ajelijoita liikennepuistoon. Miettinen sanoo, että polkuautojen avaimia on lainattavissa Toenperän kirjastosta ja Jari-Pekasta Riikka-Pikka Ky:stä.

–Markkinoimme Perhepuisto Hui-Maata myös ohikulkeville matkailijoille. Jari-Pekasta ei ole Perhepuistoon matkaa kuin 300 metriä ja sen voi taittaa esimerkiksi vuokrattavilla polkupyörillä.

Monipuoliset liikunta- ja leikkipuistolaitteet on valittu yhdessä laajan toimijajoukon kesken. Kurosen mukaan Elinkaaripuisto -hankeessa oli mukana paikallisia seuroja ja järjestöjä, kuten Joroisten Äipät ry. Myös vieressä sijaitseva ikääntyneiden asuintalo on ollut mukana kehittämässä aluetta. Alueelta löytyy ulkokuntosalialue sekä monipuolisia leikkipuistolaitteita kiikkuineen ja liukumäkineen.

Kuronen arvioi, että perhepuistossa on onnistuttu tavoittamaan monia käyttäjäryhmiä vauvasta vaariin. Päivisin sitä käyttävät aktiivisesti päiväkodit, perhepäivähoitajat sekä koulut. Lyhyen välimatkan vuoksi ikääntyneet ovat voineet hyödyntää läheistä puistoa. Miettisen mukaan perhepuisto on vetänyt jo kävijöitä ulkopaikkakunnilta.

–Kävijöitä on tullut muun muassa Juvalta ja Rantasalmelta.

Perhepuistossa on
oheistoimintaa läpi kesän

Monipuolisen perhepuiston aluetta voidaan hyödyntää erilaisten tapahtumien järjestämisessä. Toimivuutta testattiin ensimmäistä kertaa avajaisissa, joita vietettiin elokuussa 2018. Kuronen kertoo, että avajaisten yhteydessä esiintymislava oli käytössä ja alueella oli myyntitoimintaa, mikä sai paljon kiitosta.

Tämän kesän aikana Joroisten kunta tarjoaa myyntipaikkoja yrityksille ja muille toimijoille maksutta. Vapaat myyntipaikat on nähtävissä sähköisestä varauskalenterista.

–Haluamme luoda aluelle säännöllistä myyntitoimintaa, kuten kahviotoimintaa. Yksi kesän iltatoreista voidaan mahdollisesti pitää myös perhepuistossa, hän kuvailee.

Teksti ja kuvat: Riika Paukkonen

Joroinen3.jpg

Suomen korkeimman kiipeilypaikan huippu kohoaa kymmeneen metriin.

Joroinen2.jpg

Perhepuisto Hui-Maa kokoaa kaiken ikäiset liikkumaan.