Varkauteen on syntynyt uusi nuorten kohtaamispaikka

Varkautelaiset nuoret ovat kaivanneet omaa yhteistä tilaa usean vuoden ajan. Kaupungin nuorisotilat ovat Könönpeltoa lukuunottamatta lopettaneet toimintansa ja myös Varkauden nuorisopalvelut toimi kuuden vuoden ajan tilapäistiloissa kirjaston yhteydessä. Nuorten Talon tilavastaavan Jussi Mikkosen mukaan Nuorten talo -hanke on ollut esillä ainakin vuodesta 2013 lähtien.

Erilaiset toimijat
saman katon alle

Ensimmäiset asukkaat pääsivät muuttamaan Osmajoentie 28 B:ssa sijaitsevaan rakennukseen kesäkuun aikana. Lomien jälkeen toimijoita on asettunut omiin tiloihinsa pikku hiljaa. Nuorten palveluja alle 30-vuotiaille kokoava Ohjaamo avasi ovensa elokuun alussa ja on avoinna maanantaisin ja torstaisin kello 13-16. Soisalo-opiston toiminnoista siirtyi Nuorten Talolle muun muassa kuvataidekoulu. Myös Varkauden Soittokunnalla on harjoitustilat rakennuksessa. Uudenlaiset tilat mahdollistavat tulevaisuudessa paikallisille nuorille maksuttoman bänditilan, jota kaupungissa ei ole juuri ollut.

–Tähän saakka harjoitustiloja on ollut lähinnä seurakunnalla. Bänditilojen kehittely on suunnitteluvaiheessa, Mikkonen toteaa.

Erilaiset nuorille suunnatut hankkeet ovat löytäneet kodin Nuorten Talolta. TENHO-elämäntaitoja nuorille teatterin keinoin jatkaa toimintaansa 30. syyskuuta Varkauden Teatterin ja Varkauden kaupungin tuottamana, sillä toiminnasta saatiin aiemmin hyviä kokemuksia. Warustamo - opiskelutarvikelainaamo toimii myös Nuorten Talolla Ohjaamossa, ja lahjoitukset yrityksiltä sekä yksityisiltä ovat tervetulleita. Kesällä käynnistynyt Ramppi -hanke jatkaa OHO! -hanketta, jonka tavoitteena on tukea 16-29 -vuotiaita syrjäytymisvaarassa olevia nuoria. Syksyn aikana hanke käynnistää uusia matalan kynnyksen palveluja, kuten yksilö- ja ryhmätoimintaa. Sisällön suunnittelussa nuoria kuullaan herkällä korvalla.

–Hyvää päivää -ryhmä kokoontui ensimmäisen kerran keskiviikkona. Ryhmätoiminnassa käsitellään erilaisia teemoja, kuten ruuanlaittoa. Syyskuun aikana käynnistyy lisäksi kaikille avoin liikuntaryhmä, hanketyöntekijä Ari-Pekka Jokisaari kuvailee.

Varkauden nuorisopalveluiden kaksi erityisnuorisotyöntekijää pitävät tukikohtaa Nuorten Talolla. Etsivä nuorisotyöntekijä Suvi Mikkonen kertoo, että yhteistyö talon muiden toimijoiden, kuten Ohjaamon kanssa on ollut avuksi palvelunohjauksessa. Myös viimeisin Ohjaamon asiakastyytyväisyyskysely on tuonut hyvää palautetta, eri osa-alueilla mitattuna. Näin syksyaikaan osa etsivän nuorisotyön asiakkaista on aloittanut koulun, jonka edistymisessä toimitaan tukena.

–Nuorten mielenterveystilanne näkyy asiakkaissamme ja yksi tehtävistämme on kannustaa nuoria lähtemään ulos kotoa, eikä jäämään yksin.

Useiden eri toimijoiden lisäksi rakennus toimii paikallisten nuorten vaikuttamispaikkana. Nuorten Talolla kokouksiaan pitävät Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva, Varkauden kaupungin nuorisojaosto sekä nuorten tilatoimikunta.

–Toivon, että Nuorten Talo toimii käyttäjilleen vahvana kasvunpaikkana osallisuuteen ja aktiivisuuteen. Tarvittaessa lähettyvillä on turvallinen aikuinen, jolta saa ohjausta, Jussi Mikkonen visioi.

Avoimien ovien päivä
tuo esiin talon
monipuolisia tiloja

Nuorten Talossa työskentelevä henkilökunta sekä sen tulevat käyttäjät olivat tiiviisti mukana rakennuksen remontoinnissa. Nuorten kuulemisia on järjestetty useita, viimeisin toteutettiin kaikille Waltterin koulun 7.-luokkalaisille, jonka kautta saatiin tuoretta tietoa. Yhtenä henkilökunnan edustajana työmaakokouksissa mukana ollut Jussi Mikkonen kokee, että vaikuttaminen näkyy lopputuloksessa.

–Olemme saaneet vaikuttaa vahvasti tuleviin tilohin, hän vakuuttaa.

Monipuoliset tilat taipuvat erilaisiin tarpeisiin ja vaikkapa tapahtumien järjestämiseen. Koko rakennus on suunniteltu esteettömäksi ja wc:n määrää on lisätty siten, että niitä löytyy jokaisesta kerroksesta. Auditorio palvelee niin talon sisäisissä koulutuksissa kuin nuorten tapahtumissa. Mikkonen esittelee entistä ammattikoulun ruokalaa, joka on muotoutumassa nuorten käsissä heidän omaksi tilaksi. Ensimmäisenä huoneeseen on tuotu biljardipöytä ja pelikonsoli. Myös nuorten toivomalle leipomiselle tilat ovat valmiina.

–Nuorisopalveluilla oli varattuna investointiraha tilan sisustusta varten. Investointirahan myötä nuoret ovat päässeet valitsemaan mitä rahoilla hankitaan, menetelmä on nuoria osallistava budjetointi. On heistä kiinni tuleeko tähän nuorisotila vai kahvila. Tilaan on myös saatu lahjoituksia.

Kaikki varkautelaiset nuoret ja Nuorten Talosta kiinnostuneet on kutsuttu talon avajaisiin perjantaina 20. syyskuuta. Päivän aikana useimmat toimijat ovat paikalla esittelemässä toimintaansa ja illaksi on suunnitteilla ohjelmaa, mahdollisesti paikallisia artisteja. Varkauden nuorisopalvelujen työntekijät toivovatkin, että talo ja sen henkilökunta tulevat tutuiksi nuorten lisäksi myös heidän vanhemmilleen.

Joroisten nuoret ovat
löytäneet nuokkarin tilat

Joroisten nuorisotila on avannut syksyllä ovensa tuttuun tapaan koulukeskuksella. Nuokkari on avoinna maanantaista tiistaihin kello 15-17 ja keskiviikosta torstaihin kello 15-18. Perjantaisin aukioloaika on pidempi, ilta yhdeksään. Kerran kuukaudessa nuokkarilla järjestetään teemailta. Ylijäämäruoan jakelua on jatkettu koulujen alettua entiseen tapaan.

Nuoriso-ohjaaja Sari Paavonsalon mukaan nuoret ovat löytäneet nuokkarin koulukeskukselle muuton jälkeen ja sijainti vaikuttaa hyvälle. Tilojen lisäksi nuokkarin välineistö on kävijöiden mieleen.

–Kävijätilastot näyttävät tällä hetkellä huippulukemia, Paavonsalo iloitsee.

Syksyn aikana Joroisten nuorisopalvelut järjestää Hilpeä hämärä -tapahtuman torstaina 24. lokakuuta ja 1. marraskuuta suositun Halloween -nuokkarin, jonne rakennetaan kauhukeittiö sekä mahdollisesti oma pakohuone. Tapahtumia tuotetaan yhteistyössä Joroisten nuorisovaltuuston kanssa.

Riika Paukkonen

nuortentalo1.jpg

Soisalo-opiston suunnittelijaopettaja Kaarin Oresmaa pääsi alusta asti mukaan suunnittelemaan tulevia opetustiloja ja on tyytyväinen lopputulokseen. Vieressä Nuorten Talon tilavastaava Jussi Mikkonen.