Syksyn harrastukset saavat koko perheen liikkumaan

Olympiakomitean Lasten Liike -kerhomalli laajenee syksyn aikana sadalle paikkakunnalle. Leppävirran Viri on yksi toimijoista, joka on lähtenyt tuomaan liikunnallista toimintaa lasten iltapäiviin. Seuratyöntekijä Reetta Nenonen kertoo, että toiminnan sisältö riippuu kulloinkin käytössä olevista tiloista.

–Liikuntailtapäiväkerhoissa liikutaan monipuolisesti eri lajien parissa. Pyrimme järjestämään toimintaa heti koulun jälkeen, jotta lapsen ei tarvitse mennä viettämään aikaa yksin kotiin.

Leppävirran liikuntailtapäiväkerhot järjestetään osittain Suomen Olympiakomitean myöntämällä Lasten Liike -kerhotuella.

–Seuralle tuleva tuki tulee monesta tulonlähteestä, Lasten Liike -kerhotuki ei yksin riitä, Nenonen toteaa.

Koulun jälkeen
liikutaan yhdessä

Liikuntailtapäiväkerhoja järjestetään useilla Leppävirran kouluilla, kuten Oravikoskella, Konnuslahdella ja Leppäkertun koululla. Lisäksi Leppävirran Virin lentopallojaosto järjestää iltapäiväkerhot Kivelän ja Timolan kouluille. Ilmoittautua voi seuran kotisivuilta tai lähettämällä seuratyöntekijälle sähköpostia.

–Toimintaan pääsee mukaan missä vaiheessa tahansa ja ilmoittautua voi myös tulemalla paikalle, Nenonen kertoo.

Toiminnan tavoitteisiin kuuluu yhdessä liikkuminen ja leikkiminen, samalla liikunnan perustaitoja vahvistaen.

–Jos lentopalloa pelatessa lapsi kiinnostuu lajista enemmänkin, voi hän tulla myöhemmin vaikka Virin lentopalloharjoituksiin, Nenonen sanoo.

Lasten Liike -kerhomallia luotaessa Suomen Olympiakomitea on halunnut koota eri toimijoita yhteen ja luoda lapsille mahdollisuuksia liikkua sekä urheilla. Keväällä 2019 toteutetun Lasten Liike -kerhokyselyn mukaan kerhoihin osallistuneiden lasten vanhemmista 35 prosenttia arvioi lastensa viettävän enemmän aikaa kavereiden kanssa, verraten aikaan ennen kerhoa. Tällä hetkellä kaksi kolmasosaa lapsista liikkuu terveytensä ja hyvinvointinsa kannalta liian vähän. Esimerkiksi alakoululaisten lasten tulisi harrastaa monipuolista liikuntaa 1-2 tuntia päivittäin. Liikuntakerhotoiminta kehittää myös lapsen so-siaalisia taitoja. Lasten Liike -kerhotuen mahdollistavat kumppaniyritykset sekä lahjoittajat, joita yhdistää tahto olla mukana yhteiskunnallisesti merkittävässä toiminnassa.

Lasten Liike -projektipäällikkö Carita Riutan mukaan kerhojen vastaanotto on ollut kunnissa erinomainen. Niitä on järjestetty kaikkiaan kolmen vuoden ajan ympäri Suomea.

–Pyrimme tuomaan matalan kynnyksen kerhotoimintaan laatua muun muassa ohjaajille tarjottavan koulutuksen muodossa sekä valmiilla kerhomateriaaleilla. Erityisesti näitä on kehuttu. Joka vuosi toimintaan on halunnut mukaan edellistä vuotta enemmän kerhotoimijoita. Valitettavasti kerhojen starttirahaa ei ole pystytty jakamaan kaikille halukkaille suuren joka vuosi kasvaneen kysynnän vuoksi.

Suomen Olympiakomitean kehittämällä toiminnalla tavoitellaan, että jokaisella lapsella olisi mahdollisuus osallistua iltapäivän liikuntakerhoon.

–Liikunnallinen elämäntapa opitaan jo nuorena, mutta aina tulee myös muistaa se että liikunta vaikuttaa esimerkiksi lasten oppimiseen, keskittymiseen ja uneen positiivisesti. Lasten Liike -kerhojen toivomme tietysti jäävän pysyviksi toimintamalleiksi kuntiin ympäri Suomen. Tämän eteen teemme töitä, Riutta toteaa.

Kaupungin liikuntamahdollisuudet
monipuolisesti esillä

Liikkuva Warkaus -ohjelma starttasi Hertunrannan kauniissa rantamaisemissa uuden lähiliikuntapaikan avajaisten yhteydessä. Warkautelaiset ry:n liikunta-toimintaryhmän vastaava Toini Juvonen-Nissinen kertoo, että innoitusta toimintamallin luomiseen saatiin Pohjois-Savon Liikunnan järjestämistä Perheiden Liikuntalauantaista. Varkaudessa Liikkuva Warkaus -ohjelmaa ovat lähteneet toteuttamaan paikalliset urheiluseurat sekä Varkauden kaupunki, joka tarjoaa tiloja käyttöön maksutta. Warkautelaiset ry:n tehtäviin kuuluu koordinoida toimintaa.

–Toivomme, että voimme lisätä seurojen välistä yhteistyötä ja luoda Liikkuva Warkaus -ohjelmasta kaupunkiin pysyvän toimintamallin.

Varkauden kaupunki haki keväällä eri toimijoilta ehdotuksia hyvinvointirahan kohteeksi ja Warkautelaiset ry:lle myönnettiin 10 000 euroa Liikkuva Warkaus -ohjelmaan. Juvonen-Nissinen kertoo, että tuen avulla seurat voivat toteuttaa kaupunkilaisille maksuttomia tapahtumia, kustantaa ohjaajapalkkioita sekä hankkia liikuntavälineitä. Mukaan on lähtenyt tähän mennessä 12 seuraa, joista jokainen järjestää kahdesta kolmeen tapahtumaa. Juvonen-Nissinen toteaa, että uusia seuroja voi ilmoittautua mukaan Warkautelaiset ry:een yhteyttä ottamalla.

Liikkuva Warkaus -tapahtumia järjestetään toukokuuhun saakka, pääasiassa lauantaipäivisin kello 10-12. Varkauden Moottoriurheilukeskuksella toteutetaan Liikkuva Warkaus -tapahtumat lauantaina 14. ja 21. syyskuuta kello 10-12, jolloin lajeina ovat speedway ja karting. Järjestäjinä toimivat VRT ja Autoliitto Varkauden Osasto.

–Moottoriurheilukeskuksella on tarjolla toimintaa kaikenikäisille, myös aikuisille. Pienimmille lapsille kokeiltavana on potkupyöriä, Juvonen-Nissinen kuvailee.

Teksti: Riika Paukkonen, kuvat: Warkautelaiset ry

liikunta3.jpg

Liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ovat kaiken ikäisillä merkittäviä. Hertunrannan lähiliikuntapaikan avajaisissa tutustuttiin uusiin liikuntavälineisiin.

liikunta2.jpg

Varkauden kaupungin liikunta- ja vapaa-aikalautakunnan puheenjohtaja Jorma Saastamoinen puhui Liikkuva Warkaus -ohjelman startissa Hertunrannassa.