Potilasvakuutus tuo turvaa niin potilaille kuin hoitohenkilöstölle

–Monissa maissa potilaan pitää itse sopia korvauksista vahingon aiheuttajan kanssa tai korvausta on haettava vahingonkorvaus- tai rikosprosessina. Jos näin olisi Suomessakin, iso osa tapauksista jäisi todennäköisesti kokonaan käsittelemättä. Prosessi olisi potilaalle vaikea, ja voisi tulla myös kalliiksi, sanoo johtaja Minna Plit-Turunen Potilasvakuutuskeskuksesta.

Potilas saa apua vahinkoilmoituksen tekoon hoitopaikkansa potilasasiamieheltä ja Potilasvakuutuskeskuksesta. Asian käsittely on ilmaista sekä Potilasvakuutuskeskuksessa että potilasvahinkolautakunnassa.

Potilasvakuutuksessa on kyse myös hoitohenkilöstön oikeusturvasta:
–Lakisääteisen potilasvakuutuksen ansiosta terveyden- ja sairaanhoidon ammattilainen joutuu Suomessa harvoin henkilökohtaiseen korvausvastuuseen, Minna Plit-Turunen sanoo.

Terveydenhuollon ammattihenkilöt on yleensä vakuutettu työnantajan toimesta tai potilasvakuutus on ammattiliiton jäsenetu. Ammatinharjoittajien itse ottamana potilasvakuutus on kohtuuhintainen. Vakuuttamisen laiminlyönti ei vaikuta potilaan oikeusturvaan. Potilasvakuutuskeskus maksaa joka tapauksessa vahinkoilmoituksen tehneelle lakiin perustuvan korvauksen.

Potilasvakuutuskeskus

kuva.jpg