Monipuolinen juhlatila Vangasjärven rannalla

Pieksämäen Vangasjärven rannalla sijaitseva Ysimajat on palvellut asiakkaita kauniissa luontoympäristössä vuosikymmenten ajan. Sanna Sutela Pieksämäen Ysiysi-rakennus Oy:stä nostaa luonnon yhdeksi paikan vetovoimatekijäksi. Uistinkuja 6:ssa sijaitseva lomakohde tunnettiin aiemmin Lomapirtin nimellä ja se muistetaan erityisesti tuettujen lomien järjestäjänä. Kohteen omistaa Pieksämäen Ysiysi-rakennus Oy, joka pitää kaupungissa muun muassa Ysirauta-rautakauppaa.

–Ysiysi-rakennus Oy:n toimitusjohtaja Aki Kontro osti tontin kiinteistöineen. Aluksi kohdetta yritettiin vuokrata, mutta myöhemmin Kontro kiinnostui kokeilemaan toimintaa itse. Tällä hetkellä Ysimajan vetäjänä toimii Aki Kontron tytär Salla Kontro ja yritys työllistää kolme henkeä, Sutela kuvailee.

Majoitustilat ovat
käyneet läpi uudistuksia

Ysimajat on saanut majoitustilojen remontit päätökseen vuoden vaiheessa. Alueella sijaitsee kolme erillistä majoitusrakennusta, joissa jokaisessa on neljä huonetta. Huoneita on tarjolla aina yhden hengen huoneesta neljän hengen saunalliseen huoneeseen. Asukkailla on mahdollisuus hyödyntää omatoimikeittiötä, joka sijaitsee huoneiden yhteydessä. Sutela kertoo, että majoitustilojen kaikki pinnat on päivitetty Ysiraudan tuotteita ja osaamista hyödyntäen. Uudet tilat ovat valoisat ja sopivat luontevasti ympäristöön.

–Jokainen huone on värisävyltään erilainen. Väreissä on käytetty lämpöisiä luonnonsävyjä.

Rannalla sijaitseva saunaosasto tarjoaa monipuolisia vaihtoehtoja rentoutumiseen. Saunaosaston tupineen voi varata yksityiskäyttöön tai nauttia saunan löylyistä majoituksen yhteydessä. Lisäksi asiakas voi varata halutessaan kärrypaljun.

–Sauna on uusittu remontin yhteydessä. Saunailtoja voidaan toteuttaa niin yksityishenkilöille kuin yrityksille, Sutela selvittää.

Uuden yrittäjän myötä Pieksämäki sai samalla yhden uuden lounaspaikan lisää. Ysimajat on tarjonnut tammikuusta lähtien arkipäivisin lounasta. Sutelan mukaan ravintolan tavoitteena on tarjota laadukasta ruokaa ja valikoimaan kuuluu aina kasvisvaihtoehto.

–Ravintolamiljöö on mahtava, sillä ruokasalissa on suuret järvelle suuntautuvat ikkunat. Haluamme ravintolassa panostaa laadukkaaseen, alusta asti itse valmistettuun ruokaan.

Terassin laajennus
palvelee kesäasiakkaita

Hyvällä sijainnilla varustetut juhlatilat palvelevat kevään ja kesän juhlijoita. Pieksämäen keskustasta kohteeseen on matkaa noin kolme kilometriä. Lähiaikoina talossa on vietetty niin syntymäpäiviä, kuin muistotilaisuuksia. Keväälle ja kesälle on tullut jo varauksia valmistujaisista sekä rippijuhlista. Myös liikematkalaiset ovat tervetulleita.

–Jos tiloja haluaa varata kesäksi, ota rohkeasti yhteyttä. Suositut kesäviikonloput tahtovat mennä nopeasti. Oli tilaisuus pieni tai iso, järjestämme sen asiakkaiden toiveiden mukaan, Sutela innostaa.

Kaikkiaan Ysimajojen tilat taipuvat 100 hengen juhliin, jonka lisäksi ulkoalueelle on mahdollista vuokrata 70 hengen juhlateltta. Sutelan mukaan juhlapaikka toimii isommissa juhlissa, kuten häissä hienosti sillä vieraille on tarjolla myös majoitustilaa.

Ysimajojen uudistus jatkuu kevään aikana. Sisätilojen remontin jälkeen päivitystä tehdään ulkoalueilla ja muun muassa entinen rannalle antava terassi tulee laajenemaan. Terassi sijaitsee rakennuksen aurinkoisemmalla puolella ja siellä on viihtyisää vielä ilta-auringon aikaan. Ravintolaan tulee kevään aikana anniskeluoikeudet, joten uudet tilat ovat hyvä mahdollisuus tulla nauttimaan lämpimistä kesäpäivistä viileiden juomien kera.

Riika Paukkonen, kuvat Ysimajat

Majoitus.jpg

Majoitustiloissa on käytetty luonnonsävyjä.

Ruokailu.jpg

Ruokasalissa on suuret järvelle suuntautuvat ikkunat.

Kontro.jpg

Ysimajojen emäntä Salla Kontro.