Björn muuttaa Pirtinrantaan

Entisen Nizzan tiloista tulee monipuolinen leipomon kahvila/ravintolamaailma. Yli 30 vuotta Varkauden alueella toiminut Kotileipomo Björn saa uudet isommat toimitilat Pirtinrannasta.

–Uusi toimitila mahdollistaa monia asioita, joita emme voineet vanhoissa tiloissa toteuttaa, sanoo Björnin Teemu Vehkaperä.

Uudistuneeseen Björniin tulee tutun leipomon myymälä-kahvilan lisäksi muun muassa keitto-, salaatti- ja pizzalounas. Myös erikoiskahvit tulevat jossain vaiheessa valikoimaan.

–Nyt jännitämme sitä, ehtiikö uusi tilaamamme kahvimasiina jo 19. päivän avaukseen vai joudutaanko kahvimaailmaa vielä vähän odottelemaan. Meillä on huippuosaaja sille sektorille ja hän myös kouluttaa muut myyjämme kahvin saloihin.

Nizza on toiminut viime vuosina pääosin tilausravintolana kiinteistön erilaisia tiloja ja terasseja hyödyntäen. Myös Björn tulee jatkamaan tätä toimintaa yhdistettynä omaan cateringpalveluun. Lisäksi Björnin suunnitelmissa on tulevaisuudessa järjestää erilaisia ruokateemapäiviä sekä eri tyylisiä ja -teemaisia tapahtumia.

–Tilavuokraus tulee jatkossakin olemaan isossa roolissa. Onhan tässä aivan huikeat tilat huikealla paikalla Pirtinvirran rannassa. Täältä voi kuka tahansa vuokrata tiloja ja järjestää vaikka omia tapahtumia. Olemme suunnitelleet erilaisia tapahtuma-, sauna- ja kokousmenuja. Lisäksi tavoitteenamme on järjestää kulttuuri-, musiikki- tai vaikka ruokatapahtuma. Mielellämme otamme vastaan ideoita ja teemme yhteistyötä ihmisten ja eri alojen toimijoiden kanssa. Tällä hetkellä keskitymme kuitenkin siihen, että saamme paikat kuntoon ja rempat valmiiksi, Vehkaperä toteaa.

Korona järisytti keväällä erityisen paljon ravintola-alaa ja se kosketti myös Björnin toimintaa.

–Jouduimme lomauttamaan toistakymmentä ihmistä ja sulkemaan väliaikaisesti tai lopettamaan kokonaan kahviloita. Nyt kun koronan toinen aalto on luultavasti tullut tai tulossa on meille erityisen tärkeää, että pystymme järjestämään asiakkaillemme tarvittavat etäisyydet ja turvallisen ravintolakokemuksen. Vanhoissa tiloissa se ei enää onnistunut, Vehkaperä kertoo.

Tuotteiden lisäksi koko Kotileipomo Björnin konsepti uudistuu.
–Jätämme kotileipomo sanan pois ja meille on tulossa muun muassa uudet nettisivut ja yritämme vihdoin saada myös somea haltuun. Vuonna 2016 yhdistimme Kauppakadun myymälät ja siitä asti olen miettinyt ja etsinyt uusia isompia tiloja, jossa voimme toteuttaa kaikki visiomme. Vanhat tilamme eivät soveltuneet enää kahvilakäyttöön varsinkaan näinä aikoina. Meille historia on tärkeää, mutta eteenpäinkin on mentävä, oli ajat sitten minkälaisia vain.

–Asiakkaamme ovat olleet uskomattoman uskollisia, jopa niinä aikoina, kun kahvilat piti koronan takia sulkea. Silloinkin asiakkaamme kävivät hakemassa tuotteita kotiin tai nauttivat niitä ulkona tai autossa. Se jos mikä herkistää yrittäjää, Vehkaperä päättää.

Teemu.jpg

Björnin Teemu Vehkaperä iloitsee uusista tiloista.