Wanhan Varkauden Taiteiden Yö 13. elokuuta

Taiteiden taikaa Päiviönsaaren yössä! Varkauden kulttuuritoimijat yhteistyössä herättävät wanhan Varkauden alueen henkiin ilon ja värin voimin elokuussa.

Elokuun 13. päivä Wanhan Varkauden alue herää eloon värikkään ja rikkaan kulttuurikattauksen merkeissä. Kaikenikäisille sopivaa, erityisesti perheille suunnattua tapahtumaa on tänä vuonna rakennettu vajaan parinkymmenen paikallisen kulttuuritoimijan voimin pitkin kevättä.
Haastavan ja rajoitetun koronavuoden jälkeen halutaan yhdessä tuoda ihmisille jälleen elämyksellisiä kokemuksia ja mieleenpainuvia elämyksiä taiteen ja kulttuurin kautta, tarjota sitä luovaa pientä nostetta joka nostaa hetkeksi arjen yläpuolelle. Halutaan kutsua ihmiset näkemään, kokemaan – sekä myös luomaan ihan itse - taiteiden taikaa.

Taiteiden yön tapahtuma-alueina toimii historialliasesti arvokas päiviönsaaren alue, ja erityisesti Taidekeskus Väinölän pihapiiri, Varkauden Museot, Itsenäisyydenpuisto ja Keskuskonttori piha-alueineen.
Nähtävää ja koettavaa löytyy runsaasti koko päivän ajan, erityisesti kello 16 -3 välillä: taidenäyttelyitä sekä -taidetyöpajoja, kirjailija-haastatteluita, live-musiikkia, museo-opastuksia, teatteria ja nukketeatteria, tanssia, esityksiä, katujuna-kierroksia ja monenlaista muuta.

Mukana Taiteiden yötä tekemässä ovat tänä vuonna iso ydinjoukko paikallisia kulttuuritoimijoita: Varkauden Kuvataideyhdistys ry, Taidekeskus Väinölä, Varkauden Museot, Kirja-Varkaus ry, Yhdistystalo Warikko, Warkauden Kaupunkikeskusta ry, Varkauden Bändiklubi ry, Teatteriryhmä Nimettömät ry, Harjurannan Nuorisoteatteri ry, Osuuskunta Revontulikuu, Hyvinvointipalvelu Onnistuksia, Warkautelaiset ry, Warkauden Veisto ry, Wanuva ry, Soisalo-opiston tanssikoululaiset, Keskuskonttori ja Harry’s Food Factory.

Kutsumme kaikki mukaan kokemaan elämyksellistä elokuun yötä taiteiden parissa!