Eväs apaja MonSuuni avasi ovensa vapun kynnyksellä

Lounaskahvilan avajaispäivän anti kiinnosti varsin monia. Kävijöitä riitti, päivän lounas maistui sekä kuulumisia vaihdettiin kahvittelun ja vappusiman juonnin lomassa leppoisan tunnelman vallitessa. Myös eräs salaperäinen hahmokin taisi paikan päällä ohi mennä vilahtaa.

Varkauden Seudun Työnhakijat ry:n ja Elämän Taito ry:n ylläpitämä Eväs apaja MonSuuni ei jääne ohikulkijoiden katseiden katveeseen, sillä se sijaitsee aivan paraatipaikalla Kauppakadun varrella, Pirtinvirran kupeessa, osoitteessa Kauppakatu 13.
Perjantaipäiväksi sattuneesta sadesäästä huolimatta tunnelma kahvilassa oli erittäin lämmin, avoin ja kotoisa.
Avajaispäivän aamun alkajaisiksi kiirettä piti sekä vilskettä riitti pöytien ympärillä aivan takahuonettakin myöten, jotta saatiin tuoreet sämpylät valmistettua, rapsakat munkit paistettua, keitto keitettyä, liinat suoristettua, lautaset ja muut tykötarpeet kauniisti katettua ja paikat siistittyä ennen avajaisvieraiden saapumista. Onneksi myös auttavia apukäsiäkin oli saapunut paikalle, niitä totisesti tarvittiin.
Kahvilan vitriini suorastaan notkui toinen toistaan maukkaampia herkkuja, jota reippaat ja asiansa osaavat keittiön naiset sujuvin ottein täyttivät. Monet makoisat tuoksut tulvivat avajaisvieraiden ulottuville, kun useat makeat ja suolaiset herkut kannettiin hetkeä ennen ovien avaamista esille. Kaiken kruunasi vielä näyttävä ja suussa sulava täytekakku.
Monikulttuurisella tuulahduksella sipaistu lounaskahvila Eväs apaja Monsuuni tarjoaa 24 asiakaspaikkaa. Kahvila on sisustettu siistiksi, viihtyisäksi ja valoisaksi kaiken kansan kohtaamispaikaksi, siellä on aistittavissa ripaus myös menneen ajan tunnelmaa.
Eväs apaja Monsuunista löytyy pöytäryhmiä moneen makuun, esimerkiksi pöydän virkaa toimittava vanha heteka on hauska oivallus. Tunnelma kahvilassa on kaiken kaikkiaan rauhallinen, värien tasapaino sisustuksessa suorastaan hivelee silmää. Taustalla soi rauhoittava musiikki ja piano nurkassa odottaa soittajaansa. Ulko-ovesta tulijoiden kaikkia aisteja hellitään MonSuunissa selvästi.
Pienimuotoista pitopalvelutoimintaa harjoittavan MonSuunin tiloja voi myös vuokrata erilaisiin juhliin.
Paikallisesta saderintamasta huolimatta paikalle saapunut satuhahmo Ulpu Luinen Vaanismaasta oli sangen lystikkäällä tuulella. Ihmetystä, ihastusta ja hämmästystäkin aiheuttanut Ulpu Luinen tanssahteli sadesäässä ristiin rastiin poiketen myös joissakin Kauppakadun liikkeissä jakaen hyvän ystävänsä kanssa ohikulkijoille MonSuunin mainoslehtisiä sekä Ulpun omia voimalausekortteja. Myös suunsakin makeaksi jotkut onnelliset taisivat samalla reissulla saada.
Avajaispäivä oli kaikkiaan oikein onnistunut. Ihmiset olivat iloisia, juttu luisti ja lohikeittokin lämmitti mukavasti.
Lounaskahvila tarjoaa päivittäin itse tehtyä kotiruokaa. Ideoita kahvilan iltatoiminnan järjestämiseksi otetaan mielellään vastaan. Joitakin varteenotettavia vaihtoehtoja kahvilan iltatoimintaan on jo olemassa, kuten mukaansa tempaavien peli-iltojen, tunnelmallisten musiikkituokioiden sekä jännitystä tulvivan kisastudion järjestäminen.
Kaikki ikään, kokoon, näköön, sukupuoleen, uskontoon tai poliittiseen katsantokantaan katsomatta, lämpimästi tervetuloa MonSuuniin!

Teksti: Anne Korhonen, kuva: Jesse Turunen

Monsuuni.jpg

Eväs apaja MonSuunin puuhanaisilla on hyvä syy hymyillä. Vihdoinkin kaikki on valmista, iloitsevat Enni Ollikainen (vas.), Nina Laitinen ja Sari Pölönen lounaskahvilan avajaisissa. Mukana oli myös satuhahmo Ulpu Luinen.