Syksyn ooppera- ja balettisarja alkaa Maximissa

Elokuvateatteri Maximissa soi jälleen mahtipontiset sävelet, kun odotettu ooppera- ja balettisarja alkaa 20. syyskuuta. Sarjassa nähdään tallenteina kolme oopperaa ja yksi baletti. Kaikkia teoksia esitetään kahdesti, tiistaina illalla ja seuraavana päivänä keskiviikkona päivällä.

Syksyn oopperasarjan ensitahdit kuullaan Giuseppe Verdin Rigoletosta. Opera de Paris’n vuoden 2016 tuottama teos on yksi rakastetuimmista ja tunnetuimmista oopperoista, jonka aariat ovat tuttuja oopperaa vähemmänkin tunteville. Tunteikkaan tragedian keskellä ovat hurmaava herttua, hovinarri ja hänen tyttärensä, joiden rooleissa laulavat Michael Fabiano, Quinn Kelsey ja Olga Peretyatko. Ooppera on laulettu ita-liaksi ja tekstitetty suomeksi ja se sopii mainiosti vaikka ensimmäiseksi oopperakokemukseksi.

Belgian Opera Royal de Wallonie-Liegestä tulee valkokankaalle ooppera La Boheme. Giacomo Puccinin säveltämän klassikon myötä matkataan Pariisin kortteleihin, nuorten taitelijoiden pariin. He ovat köyhiä, mutta elämän- ja rakkaudennälkäisiä. Lempi roihuaa, mutta sairaudet riuduttavat ja luovat tuskaa. Ranskaksi lauletun ja suomeksi tekstitetyn oopperan tähtinä ovat Angela Gheorghiu, Stefan Pop, Ionut Pascu ja Maria Rey-Joly.

Opera de Paris’n lavalle palataan oopperan Cinderella myötä. Jules Massenet’n musiikki luo puitteet tutulle tarinalle pahan äitipuolen nöyryyttämän ja vaatimattoman tytön muuttumisesta tanssiaiskaunottareksi, johon prinssikin rakastuu. Ranskaksi lauletun ja suomeksi tekstitetyn oopperan päärooleissa ovat Tara Erraught, Daniela Barcellona ja Anna Stephany.

Syyskauden päättää joulukuussa tutusti ja toivotusti Pähkinänsärkijä-baletti. Tänä vuonna esitettävä teos on Ukrainan kansallisoopperan baletin tuotantoa. Lumoava satu vie jouluiseen tunnelmaan, jossa nuori Clara kohtaa unessaan pähkinänsärkijänukeksi taiotun prinssin. Pjotr Tšaikovskin säveltämän baletin rooleissa ovat mm. Oleksiy Kovalenko, Liudmyla Melnyk, Iuliia Moskalenko, Ielizaveta Gogidze, Iaroslav Tkachuk ja Mykyta Sukhorukov.

Syksyn ooppera- ja
balettisarja:
20.-21.9. Ooppera: Rigoletto
18.-19.10. Ooppera: La Boheme
15.-16.11. Ooppera: Cinderella
13.-14.12. Baletti: Pähkinänsärkijä

Muutokset sarjassa ovat mahdollisia.
Savon Kinot Oy

La Boheme.jpg

Puccinin La Boheme nähdään Maximissa lokakuussa.