Kisa-Grilli jo 30 vuotta – Pienestä grillikioskista täyden ruokapalvelun kokonaisuudeksi

Kaikki alkoi vuonna 1980 perustetusta Kisa-Grillistä, joka siirtyi Tarja Mikkosen omistukseen vuonna 1986. Kaupalliselta ja myös ravintolapuolenkin alalta runsaasti kokemusta kartuttaneena oli hänen näiden vaikutuksesta luonnollista siirtyä edelleen grilliyrittäjäksi.
Jo pienestä pitäen työtä tekevään elämäntyyliin kasvanut Tarja Mikkonen työskenteli aikanaan Ruukin Grillillä vain 15 vuoden ikäisenä. Siitä lähtien asiakaspalvelu ja ruoanvalmistus ovat kuuluneet isona osana Tarjan elämään hänen siirryttyään sittemmin itsenäiseksi yrittäjäksi ruokapalvelualalle.
–Olen aina pitänyt ruoanvalmistusalaan liittyvistä työtehtävistä sekä asiakaspalvelusta. Jo nuoresta tytöstä lähtien mietin ajoittain yrittäjyyttä. Jonkin aikaa alalla vieraan palveluksessa työskennelleenä syntyi jälleen ajatus yrityksen perustamista. Kun sattui sopiva tilaisuus, niin ajattelin, että miksikäs ei, joka paikan höyläksi esittäytyvä Tarja Mikkonen valottaa Kisa-Grillin yrittäjäksi ryhtymisensä taustaa.
Vaikka vastoinkäymisiäkin on eteen sattunut, ja kioski on vuosien varrella joutunut muutamien murtojen sekä myös tulipalojenkin kohteeksi, on Tarjalla ollut vahva tahto jatkaa alalla sinnikkäästi eteenpäin.

Pieni ja pippurinen
Kisa-Grilli

Kisa-Grilli onkin pitänyt hyvin asemansa Varkaudessa jo vuosikymmenten ajan.Se on samalla myös nähnyt monen kioskin elinkaaren alusta loppuun. Tänä vuonna 30-vuotista taivaltaan juhlistava Kisa-Grilli on edelleen yksi kaupungin suosituimmista pikaruokaloista.
Onpa grillin maine ehtinyt vuosien saatossa myös pikkuisen pidemmällekin kiiriä, jopa aivan eteläistäkin Suomea myöten. Puskaradio kulkee varkautelaisten ystävien ja tuttavien keskuudesta myös kauempana asuvien sukulaisten tietoisuuteen.
Tarja miettii tämänhetkistä Kisa-Grillin suosiota. Paikallisuudella, tunnettuudella, tuoreilla raaka-aineilla sekä ystävällisellä asiakaspalvelulla lienee osuutensa asiaan. Asiakkailta otetaan mielellään toivomuksia ja uusia kehittämisideoita vastaan. Grillille mahtuu syömään, sen takaavat yhteensä 40 istumapaikkaa sisällä ja ulkona.
–Valmistamme hampurilaiset ja muut maistuvat herkut omin käsin tuoreista raaka-aineista aivan alusta lähtien. Salaatit pysyvät raikkaina, työntekijät palvelualttiina ja ruokalistakin uudistuu tasaisin väliajoin, Tarja Mikkonen kertoo.
Ruokalistasta päästäänkin siirtymään niin kovin hauskoihin annosten nimiin.
–Esimerkiksi Maxi-Kyttä nimettiin aikanaan erään työntekijän nimiehdotuksen pohjalta. Aimoannos puolestaan on erittäin suosittu jo pitkään ruokalistalla viipynyt herkku. Se sisältää kaksi isoa kokolihapihviä kera cheddarjuuston taiteiltuna pehmeän sämpylän väliin, Tarja valottaa.
Annoksia grillin ruokalistalta löytyy laidasta laitaan. On pienempää ja isompaa, sekä siltä väliltä. Välipalaksi, hiukopalaksi tai mielitekoon. Välitunnilla, kävelylenkillä tai ohikulkumatkalla. Töiden jälkeen tai sitten siinä välissä.  Asiakkaita riittää joka säällä, satoi tai paistoi.
Kisa-Grillille on ehtinyt syntyä oma vakioasiakaskuntansa. Asiakaspalvelun lomassa ihmisiä kuunnellaan, oikeasti. Vuosien varrella on grillikioskin seinien sisäpuolella kuultu monenlaista tarinaa. Tarinoita ilosta, surusta ja kaipauksestakin. Tarinoita arjesta ja juhlahetkistä, pienistä sekä vähän suuremmista. Tarinoita elämästä.

Uudistuneita ruokapalveluita
asiakkaiden ulottuville

Tänä päivänä Mikkosten tarjoamat ruokapalvelut ovat laajenneet varsin voimakkaasti. Kisapuiston Ruokapalvelut Oy tarjoavat nykyisin kokonaisvaltaista ruokahuoltoa Varkaudessa sekä lähiympäristössä.
Mikkoset ovat satsanneet myös kotiinkuljetuspalveluihin. Lounasateriat toimitetaan lämpiminä vanhuksille ja muille ateriapalvelua tarvitseville. Kuljetuspalvelut toimivat myös iltaisin, jolloin Kisa-Grilliltä saa kotiinkuljetuspalveluna grilliruokaa.
Yrityksen pitopalvelun puolelta saa kätevästi tilattua tarjoilut erilaisiin tapahtumiin, perhejuhliin sekä myös yritysjuhliin. Tarja ja Markku Mikkonen tekevät työtään kaikin puolin asiakkaitaan kuunnellen sekä heidän tarpeisiinsa vastaten.

Asiakkaat
ovat voimavara

Päivät ovat varsin työntäyteisiä. Tarja palvelee asiak-kaita eri toimipisteissä ja Markku puolestaan vastaa kuljetuspalvelusta sekä Hanivelin kiinteistön vuokrauksesta.
–Todella mukavaahan tämä ihmisläheinen työ on. Työpaikka on minulle kuin toinen koti sekä elämäntapa. Työtunteja ei paljon tule laskettua. Pitkiähän ne ovat ja kotona tulee käytyä joskus vain kääntymässä, Tarja Mikkonen paljastaa.
Mikä on Tarja Mikkosen jaksamisen salaisuus?
–Fyysinen kunto pitää työkykyä mukavasti yllä. Olen tuttu näky Varkauden eri hiihtoreiteillä talvisin. Osallistun myös aktiivisesti Varkauden naisvoimistelijoiden useisiin jumpparyhmiin sekä käyn kuntonyrkkeilyssä säännöllisesti.
Onko työ Mikkosille harrastus vai harrastusko työ? Heille sen raja lienee häilyvä. Mikkoset ammentavat iloisesti ja hyvillä mielin voimaa omasta työstään.
–Uusia yrittäjiä tällekin alalle toki kaivataan. Myös tälle meidän rakentamallemme kokonaisuudelle tarvitaan tarmokkaita yrittäjiä tulevaisuudessa. He voivat kernaasti jatkaa siitä, mihin jäämme, sillä tuskin enää seuraavaa kolmeakymmentä lisävuotta tätä työtä tehdään, Tarja vinkkaa.
Yhden tärkeän jutun Tarja vielä haluaa ilmoittaa.
–Ilman asiakkaita en todellakaan olisi tässä työssä. Ihania olette kaikki, teistä saan voimaa ja puhtia jokaiseen päivään, Tarja heittää.
Mikkosilta saa siis suut sukkelaan makeaksi, massun täyteen joutuisaan sekä mielenkin vallan mainioksi ja hinnatkaan eivät päätä huimaa.

Teksti ja kuva: Anne Korhonen

KGB.jpg

–Asiakkaat ovat työni todellinen voimavara, Tarja Mikkonen kertoo.