Odotettu Hopeatähti-sarja alkaa jälleen Maximissa

Parin vuoden tauon jälkeen elokuvateatteri Maximissa päästään nauttimaan Hopeatähti-sarjasta. Hopeatähti-sarja on suunnattu ikäihmisille, mutta näytöksiin ovat tervetulleita kaikki muutkin ikään katsomatta.

Syksyn Hopeatähti-kauden aloittaa supersuositun Mielensäpahoittaja -sarjan uutuus Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä. Mika Kaurismäen ohjaamassa draamakomediassa Mielensäpahoittaja matkustaa Saksaan etsimään uutta autoa vanhan tilalle. Avukseen hän joutuu, vastahakoisesti tosin, ottamaan veljensä, jota ei ole tavannut vuosikymmeniin. Lämminhenkisen elokuvan päätähtinä loistavat kotimaisen elokuvan kiintotähdet Heikki Kinnunen ja Kari Väänänen.

Klaus Härö ohjaa kauniita ja koskettavia elokuvia, ja hänen ennakkonäytöksenä Hopeatähti-sarjassa nähtävä elokuvansa ei ole poikkeus. Irlantiin sijoittuva Rakkaani merikapteeni on tarina Howardista, eläköityneestä merikapteenista ja leskimiehestä, joka asuu talossaan meren rannalla. Hänen aikuinen tyttärensä Grace palkkaa isälleen kodinhoitajan, myöskin kypsään ikään varttuneen Annien. Näiden kahden jääräpään välille syntyy vaikeuksista huolimatta hieno suhde, elämän viimeinen rakkaus.

Kolmantena Hopeatähti-elokuvana nähdään dokumentti The Princess. Se kertoo Walesin prinsessa Dianan elämästä ja kuolemasta ennennäkemättömällä tavalla. Ed Perkinsin ohjaama elokuva tarkastelee poikkeuksellisen kuninkaallisen elämää yksinomaan arkistomateriaalin kautta ja dokumentoi osuvasti, miten Dianan välitön ja empaattinen olemus sekä tekemiset vaikuttivat monarkiaan ja koko maailmaan. Elokuva antaa tilaa myös Dianaan kohdistuneelle kritiikille.

Suomalaiset eivät näytä tunteitaan – he laulavat karaokea. Tämä tulee todeksi Einari Paakkasen ohjaamassa sympaattisessa ja ajatuksia herättelevässä dokumentissa Karaokeparatiisi. Elokuvassa vieraillaan karaokepaikoissa, myös Varkaudessa, ja tutustutaan ihmisiin, joille karaoke on enemmän kuin vain satunnainen luritushetki baarin nurkassa. Monelle karaoke on elämäntapa ja jopa elämän tarkoitus.

Rouva Harris lähtee Pariisiin on lumoava komediallinen draama päällisin puolin tavallisesta englantilaisesta taloudenhoitajasta, jonka haave omistaa Christian Diorin muotiluomus johdattaa hänet uskomattomaan seikkailuun Pariisissa. Anthony Fabianin ohjaaman sydämellisen tarinan pääosissa ovat Lesley Manville, Isabelle Huppert, Jason Isaacs, Lambert Wilson ja Anna Chancellor. Elokuva perustuu Paul Gallicon romaaniklassikkoon ”Kukkia rouva Harrisille”.

Ranskalais-sveitsiläinen draamakomedia Kauniit sielut on hieno tarina ystävyydestä ja filosofiasta. Vihanneksia polkupyörällään kuskaava 40-vuotias Igor suistuu ojaan, kun eläkeikää lähestyvä hautausurakoitsija Louis törmää autollaan CP-vammaisen Igorin polkupyörään. Louis soittaa lievästi loukkaantuneelle Igorille ambulanssin, mutta päätyykin tekemään tämän kanssa yhteistä matkaa. Suurten filosofien ajatukset nousevat tärkeään osaan, kun miehet yrittävät tulla toimeen niin yhteiskunnallisten ennakkoluulojen kuin itse tekemiensä virheiden kanssa. Elokuvan ovat ohjanneet Bernard Campan ja Alexandre Jollien, jotka nähdään myös elokuvan pääosissa.

Syksyn Hopeatähti-sarjan päättää joulukuussa Markku Pölösen odotettu Hamsterit-elokuva. Ennakkonäytöksenä esitettävä elokuva perustuu Veikko Huovisen rakastettuun romaaniin ja kertoo Hamsteri-nimisestä luontokirjailijasta, joka elää puuhuvilassaan yhdessä ainoan ystävänsä Minni-hiiren kanssa. Kun naapuriin muuttaa veikkausvoiton saanut perhe, Hamsteri saa unelmiensa mahdollisuuden hamstraamiseen ja samalla hän muuttaa elämänhalunsa menettäneen perheen elämän suunnan. Alkaa järjen rajat ylittävä hamstraaminen Hamsterin kuvitteleman ”kaikkien aikojen julmimman talven” varalta. Ohjaaja Markku Pölönen vierailee Hopeatähti-näytöksessä.

Hopeatähti-sarja

14.9. Mika Kaurismäki: Mielensäpahoittaja Eskorttia etsimässä
28.9. Klaus Härö: Rakkaani merikapteeni
12.10. Ed Perkins: The Princess
26.10. Einari Paakkanen: Karaokeparatiisi
9.11. Anthony Fabian: Rouva Harris lähtee Pariisiin
23.11. Bernard Campan ja Alexandre Jollien: Kauniit sielut
8.12. Markku Pölönen: Hamsterit

Hopeatähti-näytökset järjestetään keskiviikkoisin, paitsi Hamsterit torstaina. Muutokset ovat mahdollisia.

Savon Kinot Oy