Syksyn matineasarja alkaa Bowie-spektaakkelilla

Varkauden elokuvateatteri Maximin syksyn matineasarja alkaa sunnuntaina 18. syyskuuta. Matineasarjassa on jälleen monipuolinen kattaus laatuelokuvia eri puolilta maailmaa. Kutakin elokuvaa esitetään kahdesti, näytöspäivät ovat sunnuntai ja tiistai.

Syyssarja polkaistaan käyntiin Brett Morgenin ohjaamalla Moonage Daydream -elokuvalla, joka tarjoaa genrerajoja rikkovan katsauksen David Bowien taiteeseen ja musiikkiin. Se on myös ensimmäinen Bowiesta kertova elokuva, jolle hänen perikuntansa on paitsi antanut tukensa, myös mittavan kokoelman Bowien henkilökohtaista aineistoa käsiteltäväksi.

Ali ja Ava, molemmat yksinäisiä omilla tahoillaan, tapaavat ja heidän välillään kipinöi heti. Kun suhde alkaa syventyä, kompastelee Ava kipeän menneisyytensä kanssa ja Ali puolestaan heittää hyvästejä omalle tiensä päässä olevalle avioliitolleen. Onko heidän suhteellaan mahdollisuutta? Matineasarjan Ali & Ava on kiitetyn Clio Barnardin ohjaama koskettava ja uskottava ihmissuhdekuvaus kulttuuristen ja luokkaerojen halkomassa brittiläiskaupungissa.

Kaikkea hyvää, Leo Grande on lämminhenkinen draamakomedia itsensä löytämisestä, läheisyydestä ja hyvästä seksistä. Elokuvassa eläköitynyt opettajatar palkkaa itselleen seksityöntekijän, nuoren miehen. Tapaaminen ei suju ensin aivan mutkattomasti, mutta yhteinen sävel löytyy pian. Sophie Hyden ohjaaman elokuvan pääosissa riemastuttavat Emma Thompson ja Daryl McCormack.

The Princess kertoo Walesin prinsessa Dianan elämästä ja kuolemasta ennennäkemättömällä tavalla. Ed Perkinsin ohjaama elokuva tarkastelee poikkeuksellisen kuninkaallisen elämää yksinomaan arkistomateriaalin kautta ja dokumentoi osuvasti, miten Dianan välitön ja empaattinen olemus sekä tekemiset vaikuttivat monarkiaan ja koko maailmaan. Elokuva antaa tilaa myös Dianaan kohdistuneelle kritiikille.

Oscar-voittaja Javier Bardem esittää nautittavasti sukuyrityksen pomoa Fernando León de Aranoan espanjalaiskomediassa Hyvä pomo. Johtaja jaksaa korostaa työntekijöilleen, miten kaikki ovat tehtaassa yhtä perhettä, vaikka käytännössä perhe toimii aina firman ja pomon ehdoilla. Kun työtekijät alkavat yksi toisensa jälkeen niskoittelemaan, alkaa pomonkin ikihymy hyytyä ja tavoiteltu yrittäjäpalkinto karata kauemmas.

Tositapahtumiin perustuvassa The Lost King -draamassa amatöörihistorioitsija Philippa Langley päättää kaikkia esteitä uhmaten löytää kuningas Richard III:n yli 500 vuotta kadoksissa olleet jäännökset. Hänen työhönsä suhtautuu skeptisesti asiantuntijoiden ja tutkijoiden lisäksi myös hänen oma lähipiirinsä. Hyväntuulisen elokuvan on ohjannut Stephen Frears ja pääosassa on Sally Hawkins.

Rouva Harris lähtee Pariisiin on lumoava komediallinen draama päällisin puolin tavallisesta englantilaisesta taloudenhoitajasta, jonka haave omistaa Christian Diorin muotiluomus johdattaa hänet uskomattomaan seikkailuun Pariisissa.  Anthony Fabianin ohjaama sydämellinen tarina perustuu Paul Gallicon romaaniklassikkoon ”Kukkia rouva Harrisille”.

Ranskalais-sveitsiläinen Kauniit sielut on hieno tarina ystävyydestä ja filosofiasta. Vihanneksia polkupyörällään kuskaava 40-vuotias Igor suistuu ojaan, kun eläkeikää lähestyvä hautausurakoitsija Louis törmää autollaan CP-vammaisen Igorin polkupyörään. Louis soittaa lievästi loukkaantuneelle Igorille ambulanssin, mutta päätyykin tekemään tämän kanssa yhteistä matkaa. Suurten filosofien ajatukset nousevat tärkeään osaan, kun miehet yrittävät tulla toimeen niin yhteiskunnallisten ennakkoluulojen kuin itse tekemiensä virheiden kanssa. Elokuvan ovat ohjanneet Bernard Campan ja Alexandre Jollien, jotka nähdään myös elokuvan pääosissa.

Viimeinen näytös on sopivasti syksyn matineasarjan viimeisen elokuvan nimi. Hieno draama tutustuttaa Samayhin, 9-vuotias poikaan, joka elää perheensä kanssa syrjäisessä kylässä Intiassa. Hän näkee ensimmäistä kertaa elokuvan teatterissa ja lumoutuu sen voimasta. Isäänsä uhmaten Samay palaa katsomaan aina vain uusia elokuvia ja tutustuu koneenkäyttäjään, joka antaa pojan katsoa elokuvia ilmaiseksi vastineeksi eväsrasiasta. Pian hän ymmärtää, että tarinoista syntyy valoa, valosta elokuvia ja elokuvista unelmia.

Maximin matineasarja syksyllä 2022
18.9. ja 20.9. Moonage Daydream