Puhu kuin Ruuneperi - talkootarinoita Varkauden museoilla

Kannattaa tulla sunnuntaina Runebergin päivänä 5. helmikuuta kello 13.00-15.00 Varkauden museoille (Wredenkatu 5 A, Varkaus) kuuntelemaan ja kertomaan talkootarinoita sekä nauttimaan ansaitut "talkoo"kahvit!

Museot tallentaa ja tutkii tarinoita, mutta museo voi olla myös paikka kuulla ja kertoa niitä. Tarinankertojien päivänä aiheena ovat varkautelaiset talkootarinat ja -muistot.

Tarinapäivään voi osallistua joko kertomalla oman tarinan tai vain kuuntelemalla muiden kertomuksia. Tuoda voi myös omakohtaisen muiston, kirjoitetun tekstin, kirjeen tai esineen, jonka haluat jakaa muiden kanssa.

Varkaudessa, siinä missä koko Suomessakin on elänyt ja elää edelleen vahva talkoohenki. Talkoina ja vapaaehtoisvoimin on rakennettu urheilukenttiä, taloja, toteutettu tapahtumia ja tuettu heikommassa asemassa olevia.

Suomessa vuonna 2021 vapaaehtoistyötä erilaisille yhdistyksille ja järjestöille tehtiin yhteensä noin 220 miljoonaa työtuntia, rahalliselta arvoltaan noin 4,39 miljardia euroa. Jos lukemaan lisättäisiin myös epämuodollisissa yhteisöissä ja itsenäisesti tehdyt vapaaehtoistunnit, olisi lukema huomattavasti suurempi. Ilman vapaaehtoistoimintaa yhteiskunnan taloudellisen kehityksen perustat kuten, luottamus yhteiskuntaan ja sosiaalinen pääoma eivät kasva. On sanomattakin selvää, että vapaaehtoistyö on erittäin arvokasta meille kaikille ja koko yhteiskunnalle. (Kansalaisareena.fi.)

Tarinankertojien päivää museoiden kanssa yhteistyössä ovat toteuttamassa, Varkauden Museonystävät ry ja Warkautelaiset ry:n Kulttuuriryhmän Kulttuuritreffit.

Tapahtumaan on vapaa pääsy!

Varkauden museot